Maak kennis met onze nieuwe trainer: Jori Hagedoorn!

Gepubliceerd op: 28 januari 2025
Door: Arjan Grooten

De vernieuwde Tumult Academy biedt niet alleen vernieuwde modules en trainingen, maar ook een fantastisch team van trainers die stuk voor stuk unieke kennis en ervaringen meebrengen. In deze blog laten we je kennismaken met Jori Hagedoorn.

Jori combineert een indrukwekkende achtergrond bij de politie met jarenlange ervaring in het onderwijs. Zijn verhaal is een bron van inspiratie voor mentoren die het verschil willen maken. Ontdek zijn visie op mentorschap, zijn aanpak als trainer, en de lessen die hij wil delen met collega’s in het onderwijs.

Benieuwd? Lees verder en laat je inspireren!

Wie ben ik?

Mijn naam is Jori Hagedoorn, 42 jaar oud en onderdeel van een prettig gestoord samengesteld gezin met 4 pubers en een 1,5 jaar oude en 40kg zware onbesuisde bonk aan liefde, onze hond Loïs. 

Achtergrond en verbinding met Tumult?

Ik werk in het MBO als mentor, coach en docent, met maatwerk- en coachklassen op entree- en niveau 2. Mijn studenten passen vaak niet in het reguliere onderwijs door problemen zoals verslaving, gedragsuitdagingen, instabiele thuissituaties, meervoudige problematiek of soms een detentieverleden. Mijn doel is om hen een veilige plek te bieden, zodat zij op een passende manier hun diploma kunnen behalen. 

Voor mijn werk in het onderwijs heb ik 16 jaar bij de politie gewerkt. Ik vervulde verschillende rollen, waaronder 112 incidentenafhandeling, coördinator Zorg & Veiligheid, rechercheur Mensenhandel en jeugd- en wijkagent.

Mijn unieke achtergrond en ervaring van zowel politie als het onderwijs, maken mij een mentor en docent met een bijzondere aanpak. Ik combineer praktijkkennis uit beide werelden om leerlingen optimaal te begeleiden en te ondersteunen.

Daarnaast ben ik eigenaar van Joreact, een trainingsbureau waarin deze gecombineerde expertise centraal staat. Via Joreact bied ik praktijkgerichte trainingen aan die inspelen op maatschappelijke en onderwijskundige uitdagingen, met als doel mensen te versterken in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Passie voor het mentoraat

Wat vind je belangrijk in het mentoraat? Wat vind je mooie aspecten van het mentoraat en wat moeilijke? Hoe ziet in jouw ogen het ideale mentorschap eruit?

Als mentor vind ik het belangrijk om een veilige omgeving te bieden waarin leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Veel van mijn leerlingen hebben moeite om zich staande te houden in het standaard onderwijssysteem door persoonlijke of maatschappelijke uitdagingen. Mijn taak is hen niet alleen onderwijskundig te begeleiden, maar ook emotioneel te ondersteunen, zodat ze zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. Het gaat niet alleen om een diploma behalen, maar ook om vertrouwen krijgen in hun eigen mogelijkheden.

Het mooiste aan mentorschap vind ik het opbouwen van wederzijds vertrouwen. Het is bijzonder om een leerling, die eerst niet in zichzelf gelooft, sterker en zelfverzekerder te zien worden. Kleine overwinningen, zoals een goed cijfer of een persoonlijke doorbraak, maken een groot verschil. Als mentor draag je niet alleen kennis over, maar speel je ook een belangrijke rol in hun ontwikkeling.

Een uitdaging in het mentoraat is het vinden van de balans tussen begrip tonen en grenzen stellen. Veel leerlingen komen uit complexe situaties, wat empathie vraagt, maar ze moeten ook leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes. Het is belangrijk hen te begeleiden naar zelfstandigheid, zonder alles voor hen op te lossen.

Ideaal mentorschap draait om respect en gelijkwaardigheid. Als mentor help je leerlingen hun eigen oplossingen te vinden, terwijl je een veilige omgeving biedt en hen uitdaagt om verantwoordelijkheid te nemen en buiten hun comfortzone te treden.

Stijl

Hoe zou je jouw trainingsstijl omschrijven? Kun je een voorbeeld geven van een memorabel moment tijdens een training die je gaf?

Mijn trainingsstijl is persoonlijk, praktisch, enthousiast en uitdagend, maar altijd binnen een veilige omgeving. Dit geeft deelnemers de ruimte om met vertrouwen te oefenen, te groeien en sterker en zelfverzekerder te worden in hun werk. 

Een memorabel moment uit mijn training betrof een deelneemster die worstelde met grenzen stellen naar leerlingen. Ze vond het moeilijk om “nee” te zeggen en voelde zich daar ongemakkelijk bij. Wanneer ze het probeerde, klonk het onzeker, wat leerlingen direct oppikten. Hierdoor werd haar autoriteit ondermijnd en voelde ze zich steeds onzekerder. 

Tijdens de training onderzochten we eerst wat er precies gebeurde in deze situaties en welke alternatieve reacties mogelijk waren. Vervolgens oefenden we met kort, duidelijk klassenmanagement, waarbij we gebruikmaakten van technieken zoals de 3-stapskeuze en de ik-boodschap om gedrag te begrenzen. 

Het meest bijzondere moment was toen zij zelf merkte dat haar aanpak begon te veranderen. Ze sprak met meer overtuiging, en de impact op haar zelfvertrouwen en haar gezag in de klas was direct merkbaar. 

Voor mij als trainer zijn dit soort doorbraken het ultieme bewijs van groei. Het is prachtig om te zien hoe een verandering in aanpak niet alleen de situatie, maar ook iemands eigenwaarde versterkt.

Tot slot

Wat zou je willen meegeven aan alle mentoren in het VO? Wat is jouw favoriete quote of motto als het gaat over leren en groeien? En wat zou je nog willen toevoegen…….

Wat ik alle mentoren in het VO zou willen meegeven, is het belang van het opbouwen van een echte verbinding met je leerlingen.

In mijn ervaring van zowel in het onderwijs als ex- politiefunctionaris, gaat het niet alleen om kennis overdragen, maar om het creëren van een omgeving waarin leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Als je die basis hebt, ontstaat er ruimte voor echte groei. Leerlingen die zich ondersteund voelen, durven uit hun comfortzone te stappen, experimenteren met nieuwe manieren van denken en handelen, en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.

Dit is de kracht van mentorschap: niet alles weten, maar wel de ruimte creëren waarin je samen met de student ontdekt en groeit.

QUOTE:

De weg die leidt naar wijsheid is voor iedereen uniek, want leren is geen rechte lijn, maar een pad dat wij zelf banen. Friedrich Nietzsche

Wat zou ik nog willen toevoegen?

  • Wees geduldig met jezelf en met je leerlingen;
  • Blijf jezelf ontwikkelen;
  • Vertrouwen is de basis van succes;
  • Geniet van je rol als mentor. Nergens kan je zo’n impact maken!

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken