Laat docenten leren

Gepubliceerd op: 29 november 2012
Door: Emma Paul

Ik ben mijn hele leven al bezig met leren. Eerst op school en in mijn studie, daarna als docent Onderwijskunde en Communicatie in het hbo. En nu als docententrainer en ontwikkelaar van lesmateriaal. Ik leerde en leer me suf. Het houdt nooit op en naarmate ik meer leer, is er meer te leren. Over didactiek, nieuwe media, leerlingen, docenten, scholen maar vooral ook over het leren zelf. Nog nooit eerder ben ik zo bewust aan het leren geweest over leren!

Een leven lang leren
Alex via Compfight

Als ik op scholen kom en ik werk met een docententeam, dan herken ik me in de verschillende opvattingen en houdingen van docenten. Ik herken me in de jonge enthousiaste docent die het leren van de leerling centraal heeft staan en zelf open staat voor nieuwe dingen. Maar als ik terugkijk naar de 15 jaar dat ik zelf lesgaf, herken ik me ook in de meer ervaren docent waarbij het vertrouwen wat op de achtergrond is geraakt en de scepsis over wat er binnen het onderwijs mogelijk is, is toegenomen. Mijn aandacht voor leren nam toen ook af, want ik was zo druk met het lesgeven en de organisatie daaromheen zoals overleg, roosters, cijfers etc. Ik herken de behoefte aan inspiratie en vernieuwing. Maar hoe zorg je daarvoor?

Laat docenten samen hun voorbereiding doen
Samen werken aan lesvoorbereiding kan een enorme inspiratiebron zijn voor docenten. Het met elkaar bespreken van doelen, werkvormen en leerresultaten brengt de kwaliteit van de lessen omhoog. Zet ook Tumult in om met het team te werken aan lesvoorbereidingen. Dit kan bijvoorbeeld door een TumultIntroductie te doen. Laat docenten ook de Leskaarten (lesvoorbereidingen) van Tumult gebruiken. Fijn voor docenten om een voorbeeld te hebben en een goed uitgangspunt voor het verder uitwerken van de eigen lesideeën. Zorg als coördinator voor een verdeling van taken en deel bijvoorbeeld lesvoorbereidingen in de ELO.

Vaardighedenonderwijs
Geef docenten de mogelijkheid om zich te verdiepen in vaardighedenonderwijs. Stuur docenten bijvoorbeeld artikelen of blogs door en bespreek die op teambijeenkomsten. Je kunt ook een TumultIntroductie inzetten als verdiepingssessie voor docenten, bijvoorbeeld door te werken aan transfer naar de vaklessen.

Tijd nemen voor (digitale) mogelijkheden
Geef docenten de mogelijkheid en de gelegenheid om zich te verdiepen in de (digitale) mogelijkheden van Tumult. Bijvoorbeeld in een bijeenkomst waarin de meer ervaren docenten laten zien hoe ze van de digitale mogelijkheden gebruik maken. Deel met elkaar de successen van geslaagde werkvormen of aanpakken. Docenten zijn vaak verrast door de mogelijkheden die filmpjes, digilessen of digitesten bieden ter verdieping en enthousiasmering in hun lessen.

Kijk ook eens op www.spons.nl
SPONS is de dochteronderneming van Tumult die scholen ondersteunt bij het werken en lesgeven met nieuwe media. Wil jij (met je docenten) meer leren over didactiek en nieuwe media? En de mogelijkheden die dat biedt om het leren van de leerlingen te versterken? Ga dan naar www.spons.nl, maak een account aan en gebruik licentiecode UY3238Z voor een gratis module.

Hoe stimuleert jouw school leraren om te blijven leren?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken