Hieronder vind je de populairste berichten van januari. Wil je meer lezen? Dan kun je natuurlijk naar een overzicht van al onze berichten gaan.

Over Socrates: wat leer je van vragen stellen? – 13 januari
Het overkomt me wel eens dat ik te snel een conclusie trek. En dat ik vervolgens een van m’n dochters of een van m’n collega’s (ten onrechte) op hun kop zit. Daarom is één van mijn uitdagingen voor 2014: luisteren, vragen stellen en niet te snel met m’n mening op de proppen komen. Niet te snel denken dat ik de waarheid in pacht heb. Lees verder…
De begrensde liefde – 16 januari
Het nieuwe jaar is nu echt begonnen, tijd voor bezinning over het afgelopen jaar. De feestdagen vier je samen met je geliefden. Het is dit sociaal contact dat dit feest zo gezellig maakt, alhoewel: voor sommigen zijn de feestdagen een straf. Een veelgehoord argument tegen de digitalisering van de huidige maatschappij is dat mensen daardoor geen echt contact meer met elkaar hebben. Maar het één sluit het ander toch niet uit? Sterker nog: ik denk dat digitale en echte contacten elkaar versterken en nodig hebben. Lees verder…
5 vragen die iedere docent moet stellen in de klas – 20 januari
Wil je meer discussie en betrokkenheid in de les en tegelijkertijd dat je leerlingen echt iets leren? Dat kan. Hoe? Simpel gezegd: door de juiste vragen te stellen. Lees verder…
Uitbreiding lesbrief: knopen doorhakken – 21 januari
Keuzes maken, keuzestress … Echt iets van deze tijd, zo blijkt ook uit dit artikel van NU.nl. Wat trek ik aan? Ga ik eerst doen wat ik echt af moet hebben of ga ik eerst iets leuks doen? Welke opleiding kies ik? We hebben zoveel keuzemomenten op een dag maar ook zoveel keuzemógelijkheden. Goed om het hier met je leerlingen over te hebben, want iedereen heeft ermee te maken. In de lesbrief Knopen doorhakken die Tumult uitstuurt, gaan je leerlingen aan de slag met hun dilemma’s en keuzes. Het doel is, de lesbrief zegt het al, knopen door te hakken! Meer ideeën voor in en na de les vind je in deze blog. Lees verder…
Handige tools #1: Digitale prikborden – 23 januari
Een paar maanden geleden zag ik de uitzending 10x beter onderwijs van de NTR, over nieuwe media in het onderwijs. Nieuwe media zouden het onderwijs interactiever en effectiever kunnen maken. Wie wil dat nou niet? Digiborden, iPads … Een groot aantal digitale leermiddelen kwam voorbij. Maar een leermiddel wordt pas effectief door de manier waarop je het gebruikt. Lees verder…
Heb je een tip of een opmerking over deze blog? Laat het me hieronder weten!
Foto: Matthew Fang