Uitbreiding lesbrief Zoek informatie over uitvindingen van vroeger!

Gepubliceerd op: 13 maart 2018
Door: Admin Tumult

Hoe besteden jullie aandacht aan vaardigheden op school? Komen ze soms aan bod of besteden jullie er juist vaak aandacht aan tijdens het mentoraat? En hoe zit het met de integratie van vaardigheden in de vaklessen? Omdat de transfer van vaardigheden naar de vaklessen belangrijk is, hebben we deze week een lesbrief gemaakt waarin de vaardigheid informatie zoeken geïntegreerd wordt in het vak geschiedenis. In deze blog vind je extra ideeën bij de lesbrief Zoek informatie over uitvindingen van vroeger!

Startwerkvorm

In de eerste opdracht van de lesbrief bespreken leerlingen in tweetallen wat ze zien op de afbeelding. Voor degene die dit niet kennen: dit is een floppy! Bespreek met de leerlingen hoe gegevensdragers verder ontwikkeld zijn. Zo gingen we van de floppy naar de cd-rom en van de cd-rom naar de cloud. Heb je zelf nog een floppy thuis? Neem deze dan mee naar de les!

Je kunt ook een ander voorbeeld meenemen van een voorwerp dat niet meer zo gebruikelijk is. Denk aan een typmachine, een platenspeler of een oude huistelefoon – en dan het liefst met een draaischijf en een heel lang snoer! Stel de volgende vragen:

  • Wat denken jullie dat dit is?
  • Waar dient dit voorwerp voor?
  • Met welk voorwerp van nu kun je het vergelijken?
  • Wat zijn de verschillen?

Om dit uit te breiden kun je met de leerlingen zo veel mogelijk opvolgers van dit voorwerp bedenken en die voorwerpen een plek geven in een tijdlijn. Of vertel je leerlingen hoe jij brieven stuurde naar je geliefde, in plaats van direct contact te krijgen via WhatsApp. Interessant om met ze te bespreken hoe snel de vooruitgang gaat!

Informatie zoeken over uitvinding

Vervolgens gaan de leerlingen de belangrijkste uitvinding uitzoeken voor een van de tijdperken uit de geschiedenis. Hierbij gebruiken ze hun informatievaardigheid en stellen ze zoekvragen en zoekwoorden op. Vertel de leerlingen dat ze straks moeten presenteren welke uitvinding ze gevonden hebben. Wil je de les uitbreiden? Laat leerlingen dan een grotere presentatie maken waarbij ze ook proberen om de uitvinding in ‘real life’ mee te nemen. Hebben ze een van de recentere tijdperken? Laat ze dan bijvoorbeeld hun opa/oma interviewen over een uitvinding!

Tijdlijn maken

Voor de laatste opdracht staan de duo’s een voor een op om hun uitvinding te laten zien aan de klas. Daarbij proberen de leerlingen de juiste tijdperken achter elkaar te laten volgen. Houd als docent dus goed in de gaten of het juiste duo opstaat. Wil je dit uitbreiden? Laat leerlingen dan een tijdlijn maken in de klas met een mooie poster over hun uitvinding, bijvoorbeeld met Canva. Daarop staat een foto van de uitvinding met informatie. Loop dan alle posters langs met de klas. Een tool die speciaal is gemaakt om tijdlijnen te maken, is TimelineJS. Wil je weten hoe deze tool werkt? Bekijk de uitleg in het gratis leerpad Educatieve apps & tools – deel 11 van Edutrainers.

Museum bezoeken

Ook leuk om met deze lesbrief te doen: bezoek met de klas een museum, bijvoorbeeld tijdens de Nationale Museumweek. Kijk of je de uitvindingen (en extra informatie) in het museum kunt vinden! Geen tijd om met zijn allen naar een museum te gaan? Er is ook een Nationaal VR-museum! Download de app met je smartphone en plaats deze in de cardboardbril om de stukken in het digitale museum te bekijken. Wil je meer weten over hoe je VR in de klas kunt inzetten? Lees deze blog of ga direct naar het leerpad Virtual en augmented reality – kijk mee in de toekomst.

Hoe besteed jij aandacht aan vaardigheden in de vaklessen? Laat het weten in een reactie hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search