Bijna herfstvakantie: een goed moment om de voortgang van jouw leerlingen onder de loep te nemen. Welke studievaardigheden gaan goed? En welke verdienen nog aandacht? En hoe monitor je die voortgang eigenlijk? Dat kan natuurlijk op verschillende manieren. In deze blog lichten we één van onze veel gebruikte hulpmiddelen uit: de Studievaardighedenscan voor 3-4 havo/vwo. Met de scan zien jij en je leerlingen direct hoe het ervoor staat met de studievaardigheden. Welke studievaardigheden denk jij dat gemiddeld het best gaan? En welke het minst? En wat hebben leerlingen eigenlijk aan een studievaardighedenscan?
Wat hebben leerlingen aan de studievaardighedenscan?
De afgelopen maanden hebben we onze Studievaardighedenscan voor 3-4 havo/vwo samen met leerlingen getest. Welke meerwaarde had de scan voor hen? En wat leverde de resultaten hen op? Dit zeiden ze daar zelf over:
- Leerlingen krijgen beter inzicht in hun eigen studievaardigheden. Waar ze eerder nauwelijks stilstonden bij hun studievaardigheden en sommigen niet eens wisten wat studievaardigheden waren, gaan ze met de scan heel actief aan de slag met deze vaardigheden. Door per vaardigheid te reflecteren op hun aanpak, kregen ze meer inzicht in hun eigen leerproces.
- Leerlingen weten beter hoe ze aan hun studievaardigheden kunnen werken en ook waarom ze dat zouden moeten doen. Bij de digitale scan krijgen de leerlingen direct hun resultaat te zien. De uitslag laat zien welke vaardigheden de leerling beheerst en welke nog extra aandacht verdienen. Op basis van feedback van de leerlingen hebben we de uitslag overzichtelijk en duidelijk kunnen weergeven. Samen met de resultaten, krijgen de leerlingen concreet advies met welke module (vaardigheid) of modules ze aan de slag kunnen. Bijkomend voordeel van de digitale scan: doordat de uitslag door het systeem wordt berekend, kan de leerling niet spieken voor ‘het goede antwoord’.
Mondeling presenteren en plannen: uitdaging!
Wat denk jij: welke vaardigheden vinden jouw leerlingen nog lastig? Uit onze data van alle leerlingen die de scan hebben gemaakt (al meer dan 250 leerlingen!), blijkt dat voornamelijk mondeling presenteren en plannen nog lastig zijn. Daarentegen gaat samenwerken in veel gevallen al erg goed. Bij mondeling presenteren gaven leerlingen voorafgaand aan de scan ook zelf al aan dat ze dit nog lastig vonden. Een goede zelfreflectie op deze vaardigheid dus! Bij plannen is dit opvallend genoeg juist niet het geval. Bijna de helft van de leerlingen denkt van tevoren goed te kunnen plannen. Iets om als mentor mee aan de slag te gaan … ? Hoe zorg jij voor een goede zelfreflectie bij jouw leerlingen?
Werken aan de vaardigheden
De gegevens van de scan geven de leerling en de mentor inzicht aan welke vaardigheden ze nog moeten werken. Op dit moment is de scan onderdeel en startpunt van onze titel Studievaardigheden 3-4 havo/vwo. Leerlingen kunnen op basis van de scanresultaten direct in het boek aan de slag met hun eigen uitdagende vaardigheden. Als mentor is het handig dat je altijd weer even de gegevens van de scan erbij kunt pakken. Deze kun je als startpunt nemen voor een gesprek of om concrete leertaken af te spreken. Deze periode is daar een mooi moment voor. Veel succes!
Werken jullie op school nog niet met studievaardigheden in de bovenbouw? Je kunt de boeken altijd nog nabestellen, zodat je er na de herfstvakantie mee aan de slag kunt. Of vraag eerst een gratis voorproefje aan!
Ook zijn we altijd in ontwikkeling en denken we na over monitormogelijkheden op andere niveaus en in meerdere leerjaren. Heb je daar ideeën over, laat het ons vooral weten via info@tumultgroep.nl of via een reactie onder deze blog.