Integraal vaardighedenonderwijs leidt tot enthousiasme

Gepubliceerd op: 23 november 2012
Door: Cors van den Berg

Het Erfgooiers College in Huizen had een probleem: vmbo-t leerlingen scoorden in het derde jaar matig tijdens de toetsweken. Daar hebben ze er drie van en met name de laatste bleek een behoorlijke hobbel. Wat gaan we daar aan doen? Dat was de vraag die de Mavo Onderwijscommissie zichzelf stelde. Afdelingsleider Wim Rappoldt vertelt.

Vorig jaar, na de derde toetsweek stelden we vast dat de leerlingen door de veelheid en de grootte van de toetsen relatief slecht scoorden. We hebben daarom het afgelopen jaar veel tijd en energie gestoken in het achterhalen van de oorzaken en het vinden van oplossingen, zodat leerlingen van 3 mavo niet meer hoeven af te stromen naar KBL of te doubleren. Zo bleek dat leerlingen niet de vaardigheden beheersen die ze nodig hebben om de toetsen te halen. Maar daar was natuurlijk wel iets aan te doen!’

De oplossing: leerlingen vaardiger maken door integraal vaardighedenonderwijs
Ze kozen voor een integrale aanpak: directie, management, studievaardighedendocenten, vakdocenten, ouders en leerlingen werken samen aan hetzelfde doel: leerlingen vaardiger maken. De studiekaarten van Tumult (stappenplan per vaardigheid) zorgen voor de uniformiteit, zodat iedereen dezelfde taal spreekt. Om dit proces goed op poten te zetten, moest er nogal wat werk worden verzet:

  1. Er kwam een speciaal uur om de studievaardigheden aan te leren.
  2. Met toestemming van de directie werden er enthousiaste studievaardighedendocenten gezocht en gevonden.
  3. Vakdocenten moesten de aangeleerde vaardigheden toepassen in hun vakles. In een speciale bijeenkomst werden de vakdocenten uitgedaagd na te denken over hoe ze dat aan wilden pakken.
  4. Ouders werden per officiële brief geïnformeerd en gevraagd hun kind te ondersteunen. Bij de eerste vaardigheid plannen bijvoorbeeld, krijgen de ouders de planning van het eigen kind thuisgestuurd met de vraag deze op een duidelijk zichtbare plaats op te hangen en dit samen met het kind in de gaten te houden.

‘Het gaat goed. Het enthousiasme van de docenten die de studievaardigheden geven is groot. Daar ben ik trots op! We hebben deze docenten ook met zorg uitgekozen. En ook het enthousiasme van de vakdocenten begint te groeien. Belangrijk, want in de vaklessen gaan leerlingen de vaardigheden ook echt gebruiken. Spannend vind ik het of de leerlingen ook beter gaan scoren voor hun toetsen.’

(Voorlopige) conclusie
Een integrale aanpak van het vaardighedenonderwijs leidt in ieder geval tot een gevoel van ‘samen’, enthousiasme en ‘we gaan ervoor’. Niet alleen bij directie en management, maar ook bij de studievaardighedendocenten, vakdocenten, ouders en leerlingen. De eerste les liep zelfs zonder morren tien minuten uit. Toch is er nog veel werk aan de winkel gezien de reactie van een van de leerlingen: ‘Waarom doen we dit?’ De reactie van de docente sprak boekdelen: ‘Omdat ik graag wil zien dat je je diploma haalt.’

En zo is het maar net.

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken