Docenten: weet wat je gebruikt

Gepubliceerd op: 26 november 2012
Door: Martina Nieuwenhuis

Het was de grootste valkuil tijdens mijn stages. Vol enthousiasme begon ik elk half jaar weer in een nieuwe klas, op een nieuwe school. De vakken waren hetzelfde: rekenen, taal, aardrijkskunde en ga zo maar door. Wat wel steeds anders was, waren de methodes waarmee ik werkte. Ik nam structureel te weinig tijd om me hierin te verdiepen, waardoor ik pas aan het eind van het half jaar echt zelfverzekerd lesgaf aan de hand van dit materiaal. Herkenbaar?

sensitive noise / obvious 2
Milos Milosevic via Compfight

Niet hoeven zoeken naar bijlagen, handleidingen en de structuur van lesmateriaal zorgt ervoor dat je efficiënt en zelfverzekerd met het materiaal aan de slag kunt. Maar om dat te bereiken moet je je goed verdiept hebben in het materiaal. En dat kost ook weer tijd. Hoe doe je dit zo snel en efficient mogelijk?

Soorten materiaal
Tegenwoordig bestaat lesmateriaal vaak uit een digitaal deel en een deel op papier. Onderzoek hoe je dit naast elkaar gebruikt: is het digitale materiaal alleen aanvullend bedoeld of is het een standaard onderdeel van de les? Wordt in het papieren gedeelte verwezen naar de digitale omgeving om moet je deze er zelf inpassen? Let ook op het verschil tussen materiaal voor de docent en de leerling. Bij het lesmateriaal van Tumult zitten leskaarten, een soort lesvoorbereidingsformulieren waarin al het materiaal samenkomt. Hierin staat ook een overzicht van het beschikbare materiaal voor die les. Dit is dus makkelijk om als leidraad te gebruiken! Tip: Denk, wanneer nodig, aan het reserveren van computerlokalen of zorg voor een lokaal met een beamer of smartboard.

Bijeenkomsten en overleg
Soms worden er bijeenkomsten aangeboden om een vlotte start met het materiaal te kunnen maken. Dit kan heel handig zijn: de methodemaker legt uit hoe het materiaal bedoeld is en geeft een overzicht van alle mogelijkheden. Bij Tumult zijn bijvoorbeeld een Presentatie, een Kick off, een Reflectie en een Introductie mogelijk. Deze laatste bijeenkomst gaat onder andere in op de transfer naar de vakles en het maken van een planning. Deze bijeenkomsten nemen jullie en de coördinatoren veel werk uit handen!

Verdelen van de taken
Je kunt het materiaal ook verdelen onder een groepje collega’s: de één verdiept zich in de docentenhandleiding, de ander in de bijbehorende website en weer een ander verdiept zich in het papieren materiaal. Plan daarna een moment waarop jullie elkaar uitleg geven over jullie bevindingen. Zorg eventueel voor korte samenvattingen als naslagwerk.

Aanpassen aan jouw situatie
Heb je de methode onder controle? Weet je alles te vinden en geef je moeiteloos les met het materiaal? Dan is het tijd om er je eigen draai aan te geven. Pas als je de mogelijkheden van het materiaal goed kent, kun je er van afwijken en je eigen touch aan de les geven. Je kunt het materiaal dan echt als inspiratiebron gebruiken: daar is het voor bedoeld!

Hoe goed ken jij de lesmethodes waar je mee werkt?

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search