Infographic: Waarom zou je flitskaarten gebruiken als leermiddel?

Gepubliceerd op: 5 maart 2014
Door: Veerle van Pinxteren

In een eerdere blog had ik het over een digitale tool voor het maken van flitskaarten. Ik had het kort over de voordelen van digitale flitskaarten en op welke manier je ze kunt inzetten in de les. Waar ik het niet over gehad heb, is wat de voordelen van het leren met flitskaarten zijn. In deze infographic vond ik een overzicht van voordelen van het gebruik van flitskaarten als leermiddel. Ook worden er onderaan een aantal tegenargumenten gegeven.

Voordelen
Motiverend aan het gebruik van flitskaarten is, dat je duidelijk je vooruitgang kunt zien: ‘Vandaag kende ik 20 van de 30 woorden, terwijl ik er gisteren pas 10 kende’. Flitskaarten zorgen er daarbij voor dat de leerder zijn metacognitie (inzicht in het eigen leerproces) traint. Je wordt als leerder gedwongen je eigen antwoord te vergelijken met het antwoord op de flitskaart en zo nodig je antwoord bij te stellen.

Flitskaarten en leerstijlen
Interessant om te lezen is dat flitskaarten zowel visuele, auditieve als kinetische leerders helpen bij het leren. Visuele leerders zouden er het meeste baat bij hebben. Auditieve leerders hebben weinig baat bij traditionele flitskaarten, maar veel baat bij digitale flitskaarten omdat daar ook audio aan hangt. Oftewel: de tekst op de flitskaarten kan worden uitgesproken. Kinetische leerders kunnen profijt hebben van flitskaarten als ze ingezet worden in een interactief spel.

Valkuilen
Onderaan de infographic worden een aantal tegenargumenten genoemd. Doe er je voordeel mee en trap niet in de valkuilen!

Why Use Flashcards as a Learning Tool Infographic

Deze blog en de blog over digitale flitskaarten sluiten aan bij onze hoofdstukken over woordjes leren en zelfstandig leren in Studievaardigheden klas 1.

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken