Weet je nog wat ik een jaar geleden schreef over Spons? Ons platform waarop iedereen sinds 2013 zelf super gemakkelijk leerpaden kan maken en leerpaden van anderen kan volgen: waarop iedereen kan leren als een Spons?
Bijna een jaar verder deel ik in deze blog graag de cijfers en ervaringen van het afgelopen jaar en de plannen voor 2016 en daarna.
Om met de cijfers en ervaringen te beginnen:
- In het afgelopen jaar groeide het aantal accounts van 5.916 naar 14.287. Dit is een verdrievoudiging binnen een jaar!
- In de maand november 2015 zijn er 1.297 nieuwe accounts aangemaakt, zijn er 343 nieuwe leerpaden gemaakt waarvan er 30 publiek gedeeld zijn (=voor iedereen zichtbaar) zoals bijvoorbeeld dit leerpad over de theorie van Maslow.
- Veruit de meeste gebruikers op Spons werken met de gratis functionaliteiten en maken en delen leerpaden dat het een lieve lust is: prima! Het is steeds meer de opmaat voor meer gestructureerde inzet van de betaalde functionaliteiten van Spons. Inmiddels werken ruim 25 scholen en organisaties met deze betaalde functies waardoor ze onder andere zicht hebben op wie welke leerpaden volgt en waardoor docenten/trainers kunnen samenwerken in het maken van leerpaden. Opvallende organisaties op Spons zijn natuurlijk ‘onze eigen’ Edutrainers. Ook het kanaal van Nibud en de online leergang LOB trekken veel publiek.
Begin 2016 kom ik met een overzicht van andere opvallende organisaties en leerpadenmakers op Spons, maar ik wil er nu alvast twee noemen:
- Het Amersfoortse Farel College was opvallend vanwege de schoolbrede inzet van Spons: daar maken docenten van alle leerjaren zelf leerpaden om projectonderwijs te ondersteunen, bekijk bijvoorbeeld eens het aanbod voor de brugklas.
- Jeroen Buscher van het Rotterdams Albeda College maakte samen met een aantal collega’s prachtige leerpaden over bakken: het vakmanschap van de kok zie je op zijn kanaal.
Team Spons
Voor het team Spons betekende deze groei met name twee dingen:
- ‘Technische basics’: voor onze twee technische mensen is dat de eerste zorg, snelheid bewaren bij groeiend aantal gebruikers terwijl de basisfuncties van bijvoorbeeld privacy, veiligheid en accuratesse in de database gewaarborgd blijven.
- De ‘helpdesk’ krijgt het steeds drukker! We geloven in maximale ondersteuning. Via telefoon en mail zijn we dagelijks bezig om mensen die leerpaden maken en/of volgen te helpen bij problemen of inhoudelijk bij te staan bij het maken van leerpaden.
De plannen voor 2016 zijn helder en simpel: we verwachten verdere versnelling van groei. De eerste mijlpaal in 2016 staat daarbij al voor de deur: we stappen over naar een nieuwe, internationale hostingpartner waarmee we snelheid en verdere groei kunnen waarborgen.
De technische ontwikkelagenda voor 2016 organiseren we volgens het MoSCoW-principe: we hebben een lijst met Must haves, Should haves, Could haves en Would haves. Onder Must staat natuurlijk de performance kwaliteit: dat gaat boven alles. Ook staat er onder Must een aantal gewenste rapportage- en (super)admin functionaliteiten: coaches toewijzen en wijzigen, groepen beheren, voortgangsrapportages genereren. Ten slotte staat er onder Must ook een aantal verbeteringen op communicatievlak: het verbeteren van het dashboard en de systeemmailtjes die worden uitgestuurd.
Keyword in 2016: delen!
Naast die must haves die we in 2016 minimaal willen realiseren, speelt er een ander thema: we willen de leerpaden die je zo makkelijk op Spons kunt maken en delen, ook toegankelijk maken vanuit andere platformen! Zo onderzoeken we bijvoorbeeld de mogelijkheden om Spons toegankelijk te maken vanuit Office 365. We zien juist in die verbinding met andere platformen het gebruikersgemak in de aanstaande jaren toenemen. Want op die manier kunnen we de Sponskwaliteit bij het maken en delen van leerpaden verbinden met de kracht van bijvoorbeeld plannings- en communicatiefuncties van andere platformen zoals 365.
Samenvattend: meer dan genoeg ambities voor de aanstaande jaren, met een focus op kernkwaliteit en verbinding!
Heb jij toevoegingen voor onze MoSCoW lijst? Laat het weten!