Tumult 15-16: over cijfers en de verbinding tussen technologie en ons (nieuwe) lesmateriaal

Gepubliceerd op: 31 december 2015
Door: Hans Wendel

In de afgelopen weken schreven we een serie blogs over de uitgangspunten bij het ontwikkelen van onze nieuwe lesmaterialen. Mijn collega Sandra Huigen startte deze serie met deze blog en legde daarin uit waarom we nieuwe leerlijnen ontwikkelen en wat de cruciale rol blijft van docenten.

In deze blog neem ik je mee langs cijfers van het afgelopen jaar en de rol van technologie bij ons (nieuwe) materiaal.

Om te beginnen met de cijfers:

  • In dit schooljaar 1516 groeit het aantal klantscholen dat met Tumult werkt naar 308, een stijging van een paar procent. Opvallend daarbij is dat steeds meer scholen Tumult voor meerdere jaren inzetten; een trend die we al een paar jaar zien.
  • Ruim 36 duizend docenten en leerlingen van zowel klantscholen als niet-klantscholen maakten sinds 2010 een account aan op www.tumult.nl. Daarvan is ruim een kwart docent.
  • Van de 36 duizend accounts die sinds 2010 een account op www.tumult.nl aanmaakten, zijn er ruim 8 duizend die zich na 1 januari 2015 voor het eerst aanmeldden: een versnelling van groei.
  • Van die 8 duizend zijn er ruim duizend die na het aanmelden niet meer terug kwamen: voor het merendeel leerlingen.
  • 11 klantscholen maken dit schooljaar gebruik van tumult.learnbeat.nl: het gepersonaliseerde leerplatform waarop individuele voortgang inzichtelijk wordt. Deze scholen werken met onze nieuwe ‘Tumult in de brugklas’-abonnementen en in totaal gaat het over ruim 1.200 leerlingen en een kleine 100 docenten die dit jaar kennismaken met deze nieuwe manier van leren.

Het groeiend aantal gebruikers van www.tumult.nl had een keerzijde en leidde direct na de zomervakantie tot flinke problemen op onze site. De combinatie van veel gebruikers (die vaak bij het begin van een lesuur en masse inloggen) met een aantal ongeplande technische onvolkomenheden, leidde er op sommige momenten toe dat tumult.nl onbereikbaar werd: schaamrood! Achter de schermen werkten we hard om deze problemen op te lossen en dat lukte ook… na een paar weken :). We realiseerden ons hoe kwetsbaar technologie wordt bij groeiende bezoekersaantallen!

En dat brengt me naar het tweede punt: technologie. Met Tumult merken we het toenemend belang van technologie op twee vlakken: natuurlijk ten eerste op het inhoudelijke gebied van didactiek met een uitbreiding van mogelijke werkvormen en lesaanpak. Hier vormt technologie een bron van energie, van innovatie en ook van discussie. Van huis uit voelen we ons hier thuis, want ons geloof in technologie gaat hand in hand met ons geloof in het belang van de relatie tussen docenten en leerlingen. Wat een uitdaging om hier zowel met voeten op de grond te blijven en tegelijkertijd lessen te flippen, gepersonaliseerd te leren en iedereen te motiveren om te ontwikkelen!

Ten tweede speelt technologie een cruciale rol bij het toegang verlenen tot informatiebronnen en lesmateriaal. In het algemeen is dit een belangrijk, maatschappelijk issue (‘hoe zorgen we ervoor dat iedereen ‘connected’ blijft), maar in ons specifieke geval (en dat van educatieve uitgevers in het algemeen) is het een uitdaging om alle docenten en leerlingen op een makkelijke manier toegang te bieden tot ons lesmateriaal. Zonder allerlei inlogprocedures, onnodig zoeken in bronnen en met direct de juiste gegevens op het juiste moment.

We zien het als onze opdracht om ons materiaal maximaal toegankelijk aan te bieden aan docenten en leerlingen die op school en thuis vanuit diverse systemen (de ELO van de school, Sharepoint, 365, Google apps etc.) met schoolwerk bezig zijn. We pakten die opdracht al op bij de ontwikkeling van ons nieuwe LOB-materiaal: daar hoort een digitaal portfolio bij! Samen met Volution ontwikkelden we een digitaal portfolio waarin ons materiaal naadloos aansluit bij de technische eisen van een portfolio. Voor degenen die het nog niet meekregen: Microsoft bekroonde deze samenwerking dit jaar met hun jaarlijkse Partner Award. Want in deze samenwerking tussen Tumult als makers van lesmateriaal met Volution als technologie-experts liggen kansen voor verdere ontwikkeling van onderwijs!

En daarmee komen onze uitdagingen voor 2016 in beeld: net als alle voorgaande jaren gaan we voor ijzersterk lesmateriaal over vakoverstijgende vaardigheden. En veel meer dan in voorgaande jaren willen we dat materiaal, in samenwerking met technologische partners, toegankelijk maken voor iedereen die met ons wil leren!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search