We vernieuwen ons lesmateriaal. Dat heeft al geresulteerd in de nieuwe titels Tumult in de brugklas 1 havo/vwo (voor studievaardigheden) en Tumult LOB dossier 2 vmbo-t en vmbo-bkg’ (voor loopbaanoriëntatie en –begeleiding). De eerste scholen zijn al vol enthousiasme gestart! Maar er is geen tijd om stil te zitten. Dit jaar storten we ons op nieuw lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden. Misschien een iets vager onderwerp. En daarom is de eerste stap het neerzetten van een krachtige leerlijn. Hoe die tot stand komt? Dat ontdek je in deze blog. 

Waarom zijn sociaal-emotionele vaardigheden belangrijk?
Eerder al schreef ik een blog over het belang van sociaal-emotionele vaardigheden. Hierin staan een aantal argumenten voor het integreren van deze vaardigheden in het curriculum:

  • Positieve emoties hebben een positief effect op leerprestaties.
  • Een goed sociaal-emotioneel programma vermindert absenties en verhoogt interesse.
  • Zorgt voor socialer gedrag.
  • Er is minder sprake van pesten en een beter schoolklimaat.

Ook in deze blog vind je argumenten waarmee je je collega’s kan overtuigen van het belang van sociaal-emotionele vaardigheden.

Wat zijn de belangrijkste sociaal-emotionele vaardigheden?
Anders dan sommige studievaardigheden (plannen, informatievaardigheden, presenteren), komen sociaal-emotionele vaardigheden niet duidelijk terug in de kerndoelen en eindtermen. Onze zoektocht in drie stappen:

1. Officiële instanties
Op de site van het SLO vinden we de volgende indeling terug:

  • Zelfvertrouwen
  • Gevoelens, wensen en opvattingen
  • Sociale vaardigheden en relaties

Echter, deze site is gericht op het primair onderwijs.

Op de site over gezond leven staan meerdere thema’s die te maken hebben met een gezonde leefstijl, waaronder ‘sociaal-emotionele ontwikkeling’. Deze informatie is wel gericht op de onderbouw van het VO. De kernthema’s die het SLO hier omschrijft:

  • Zelf
  • Zelfsturing
  • De ander
  • Relaties
  • Kiezen

2. 21st century skills
Niet meer weg te denken en soms een open deur, maar daarom niet minder belangrijk: de 21st century skills die in een leerlijn sociaal-emotionele vaardigheden horen, zijn volgens ons:

Communiceren
Communiceren was toch altijd al belangrijk? Klopt, maar tegenwoordig zijn de communicatiemogelijkheden meer divers en complexer. Leerlingen moeten leren hier op een goede manier mee om te gaan:

De aard van communiceren is namelijk aan het veranderen op 3 punten:

  1. Door de opkomst van de technologie gaat een heel belangrijk deel van de ‘vroegere’ communicatie verloren. De inhoud van de boodschap blijft, maar de toon en de non-verbale communicatie vallen weg.
  2. Je kunt door de technologie praten met mensen over heel de wereld, in plaats van alleen met je directe omgeving.
  3. In plaats van gesprekken 1 op 1, kun je met ‘de massa’ praten. Denk aan een internetforum of een blog zoals deze.

Lees hier meer over in onze blog over communiceren als 21st century skill.

Sociale en culturele vaardigheden
Kennisnet omschrijft de vaardigheden als het ‘in staat zijn om met mensen van verschillende etnische, sociale, organisatorische en politieke achtergrond effectief samen te leren, werken en te leven’. Uiteraard was dit ook in de 20e eeuw belangrijk, maar door de komst van internet is de wereld kleiner geworden. Even samenwerken met iemand aan de andere kant van de wereld gebeurt dagelijks.

Lees hier meer over in onze blog over sociale en culturele vaardigheden als 21st century skill.

Gezond verstand
Ook een beetje zelf nadenken is nooit verkeerd (en laat kritisch denken nou net een 21st century skill zijn! 😉 ). Daarom voegen we zelf ook nog een aantal thema’s toe die ons belangrijk lijken in de onderbouw. Dit alles resulteert in vijf thema’s waaraan je elk leerjaar met je leerlingen kan werken.

Benieuwd welke thema’s gaan terugkomen in onze leerlijn voor de onderbouw?

–> Houd deze blog in de gaten. Of schrijf je aan de rechterkant van deze pagina in voor het wekelijkse blogoverzicht: zo mis je nooit meer een blog!

–> Neem alvast een kijkje in het nieuwe materiaal.

Wijzigingen voorbehouden

Print Friendly, PDF & Email