Tafels en stoelen staan nog tegen de muur geschoven als de eerste scholen in ons land zich voorbereiden op de start van het schooljaar. Je maakt een praatje met een collega, die net als jij heeft besloten om het kopieerapparaat bezet te houden, en langzaam dringt het tot je door: vanwege allerlei organisatorische zaken heb je weinig inspiratie opgedaan op didactisch vlak. Om je hierbij op weg te helpen, wil ik de aandacht vestigen op het razend populaire boek Teach Like a Champion. Of liever: op de blogs die op dit boek zijn geïnspireerd. In deze blogs zoomt Martina kort in op een aantal technieken die de Amerikaan Doug Lemov heeft beschreven om het beste in je leerlingen naar boven te halen.

Voordat de schooldeuren écht opengaan bereid je je voor op die belangrijke eerste dag dag. Je kunt van alles plannen, en volgens Lemov moet je dat ook doen voor een functionelere klasseninrichting. In de blog Plannen, wat komt daarbij kijken? staan allerlei tips!

Ook wil je vanaf dag 1 duidelijkheid scheppen. Daarmee zorg je er bijvoorbeeld voor dat iedereen aan het begin van de les klaar is om te starten. Dus geen chaos door leerlingen die niet de juiste spullen bij zich hebben of zich niet kunnen focussen, maar gewoon kunnen lesgeven. De sleutel: zorg voor bouwstenen voor een sterke klascultuur.

Breng structuur aan op verschillende niveaus

Het loopt als een rode draad door het schooljaar: structuur. Of het nu gaat om je voorbereiding of om de les, je kunt veel progressie boeken door je instructie en structuur eens kritisch onder de loep te nemen. In Structuur in de les lees je over de drie fases die een les volgens Lemov doorloopt.

Structuur kun je ook doeltreffend aanbrengen bij het aanleren van kritisch denken. Hoe je dat doet? Dat lees je in deze blog.

Vertrouw en daag uit

Tijdens het schooljaar blijf je bouwen. Wanneer je een sterke basis hebt neergezet, kun je meer tijd besteden aan alle dingen waar je dit schooljaar verbetering in wilt brengen. Zo kun je meer werken aan karakter en vertrouwen. Hierdoor leren je pupillen wat er van ze wordt verwacht en daarmee bouw je meer positiviteit en plezier in je lessen in.

Je kunt leerlingen ook op een andere manier vertrouwen geven en de lat hoog leggen. Als je dat goed aanpakt, voelt de leerling dat je in hem of haar gelooft. En dát levert betere schoolprestaties op, zoals Martina uitlegt in Leg de lat hoog!

Zorg voor actie in de les

Als je het lesmateriaal van Tumult kent, weet je dat je op vele manieren activerende lessen kunt geven. Ben je op zoek naar heel praktische tips over hoe je álle leerlingen tijdens je les zitten op het puntje van hun stoel krijgt? Lees over bliksembeurten en naamstokjes in Hoe houd je ze bij de les? Een andere methode om je leerlingen bij de les te houden, is door te spelen met Tempo!

Is er een techniek die volgens jou niet mag ontbreken? Laat dan hieronder een reactie achter!

Print Friendly, PDF & Email