Tumult op de basisschool #8: de doorlopende leerlijn van po naar vo

Gepubliceerd op: 16 augustus 2017
Door: Suzanne Heuvelmans

Als je onze blog volgt kan het je niet ontgaan zijn dat we enorm trots zijn op ons nieuwe lesmateriaal voor de basisschool. We slaan namelijk een pad in waar nog weinig uitgevers ons zijn voorgegaan: de vaardighedenweg van po naar vo. In deze blog vertel ik over de doorlopende leerlijn die wij over deze vaardighedenweg hebben gelegd.

De voorgeschiedenis

Hoe het lesmateriaal voor po tot stand is gekomen vertelden we al in verschillende blogs. Middelbare scholen bemerkten een gebrek aan vaardigheden bij leerlingen, terwijl basisscholen niet de handvatten hadden om die vaardigheden aan te bieden. Dat handvat is er nu wel in de vorm van Tumult op de basisschool.

Maar vragen vanuit de praktijk zijn natuurlijk niet onze enige drijfveer. Bij Tumult geloven we in het belang van goed vaardighedenonderwijs. Als jonge mensen vaardigheden aangeleerd krijgen, kunnen ze zich namelijk zowel tijdens hun schoolloopbaan als in hun verdere leven blijven ontwikkelen. Dat gaat verder dan leren en studeren, want door hun sociaal-emotionele en keuzevaardigheden te ontwikkelen worden ze ook steeds meer onderdeel van de maatschappij. Tot nu toe hebben we ons gericht op leerlingen uit de brugklas en hoger, maar net als bij veel andere dingen denken we dat voor vaardigheden geldt: jong geleerd is oud gedaan! Daarom is de uitbreiding naar de basisschool een voor ons heel logische stap.

Tumult op de basisschool 8 de doorlopende leerlijn van po naar vo de doorlopende leerlijn

De doorlopende leerlijn

Bij het ontwikkelen van Tumult op de basisschool hebben we de lessen voor het vo als uitgangspunt genomen. Het lastige hierbij was dat de werkboeken voor het vo verdeeld waren in drie niveau’s: havo/vwo, vmbo-t/havo en vmbo. Hierin zitten best flinke niveauverschillen en in het basisonderwijs zitten al deze verschillende niveaus bij elkaar in de klas. De uitdaging lag dus in het maken van lessen die bij alle niveaus aansluiten!

Met de lessen zoals ze nu in het werkboek staan komen de belangrijkste vaardigheden aan bod. Deze vaardigheden hebben we bestudeerd, ontleed, bekeken per onderdeel en naast de leerlijn gelegd, continu met deze vraag: wat is een stapje terug? Wat moet een leerling kunnen vóórdat hij of zij in staat is om dit te doen? Daaruit volgden de lessen die je nu in Tumult op de basischool vindt. Een voorproefje kun je hier vinden.

Natuurlijk zullen er altijd leerlingen of zelfs hele klassen zijn waarvoor bepaalde lessen te lastig of te makkelijk zijn. Daarvoor hebben we twee oplossingen bedacht:

  • de extra opdrachten, waarmee naar twee niveaus kan worden gedifferentieerd
  • de jaaraanduiding: groep 7 & 8

Als school en als leerkracht ben je vrij om te bepalen wanneer je welke les inzet. Zijn de leerlingen op jouw school erg vaardig met ICT? Laat ze het hoofdstuk informatievaardigheden dan al in groep 7 maken. Moeten ze in groep 7 al huiswerk in hun agenda schrijven? Laat ze dan het hoofdstuk plannen maken. Wil je de leerstrategieën zo kort mogelijk voor de middelbare school aanbieden? Bewaar die lessen dan voor de laatste maanden van groep 8.

Het basisonderwijs is voor Tumult nog een wereld om te ontdekken, een waar we ons komend schooljaar voor het eerst in gaan begeven. Heb je tips, adviezen of opmerkingen voor ons? Of ben je geïnteresseerd in het materiaal? Mail me dan via suzanneheuvelmans@tumultgroep.nl of laat een reactie achter onder deze blog. Je kunt ook op de hoogte blijven van onze ontdekkingen in het basisonderwijs door je te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief met elke keer een gratis lesbrief!

 

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search