Studievaardigheden

Studievaardigheden

Omgaan met informatie – In-de-vakles-opdracht: Informatie zoeken voor een vakles

Werkboekles

Leerlingen passen hun zoekvaardigheden toe op een concrete opdracht uit een vakles en doorlopen het zoekproces zelfstandig.

Omgaan met informatie – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun vaardigheden in het gebruik van informatiebronnen en zoekstrategieën te evalueren.

Omgaan met informatie – Stappenplan informatie zoeken op internet

Stappenplan

Leerlingen leren in vijf stappen hoe ze een zoekvraag vertalen naar effectieve zoekwoorden en daarmee betrouwbare informatie vinden.

Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken

Werkboekles

Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.

Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek

Werkboekles

Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.

Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie

Werkboekles

Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.

Presenteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.

Presenteren – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.

Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.

Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.

Schrijven – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken scans om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij het beginnen met schrijven en het opbouwen van een tekst.

Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen

Werkboekles

Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.

Schrijven – Thuisopdracht: Feedback van ouders

Werkboekles

Leerlingen laten hun tekst lezen door ouders/opvoeders en gebruiken de feedback om hun schrijfwerk te verbeteren.

Schrijven – In-de-vakles-opdracht: Schrijfplan maken

Werkboekles

Leerlingen maken een schrijfplan voor een tekst die ze moeten schrijven voor een vak.

Schrijven – Hoe begin je met schrijven?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de WhatsApp-techniek om te ervaren dat een eerste kladversie niet perfect hoeft te zijn, maar een startpunt vormt voor een goede tekst.

Schrijven – Hoe bouw je een tekst op?

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst structureren door hun ideeën te verdelen over een inleiding, kern en slot.

Samenwerken – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.

Samenwerken – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.

Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking

Werkboekles

Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.

Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken

Werkboekles

Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.

Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.

Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.

Studiehouding – Alles wat je moet weten voor een goede studiehouding

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding en leren hoe motivatie en concentratie werken om effectiever te studeren.
[tumult_advanced_search]