Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Studievaardigheden
Studievaardigheden
Filters
Alle content
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Omgaan met informatie – In-de-vakles-opdracht: Informatie zoeken voor een vakles
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen passen hun zoekvaardigheden toe op een concrete opdracht uit een vakles en doorlopen het zoekproces zelfstandig.
Omgaan met informatie – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun vaardigheden in het gebruik van informatiebronnen en zoekstrategieën te evalueren.
Omgaan met informatie – Stappenplan informatie zoeken op internet
Stappenplan
Leerlingen leren in vijf stappen hoe ze een zoekvraag vertalen naar effectieve zoekwoorden en daarmee betrouwbare informatie vinden.
Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.
Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.
Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.
Presenteren – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.
Presenteren – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.
Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.
Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.
Schrijven – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen gebruiken scans om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij het beginnen met schrijven en het opbouwen van een tekst.
Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.
Schrijven – Thuisopdracht: Feedback van ouders
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen laten hun tekst lezen door ouders/opvoeders en gebruiken de feedback om hun schrijfwerk te verbeteren.
Schrijven – In-de-vakles-opdracht: Schrijfplan maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken een schrijfplan voor een tekst die ze moeten schrijven voor een vak.
Schrijven – Hoe begin je met schrijven?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met de WhatsApp-techniek om te ervaren dat een eerste kladversie niet perfect hoeft te zijn, maar een startpunt vormt voor een goede tekst.
Schrijven – Hoe bouw je een tekst op?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren een tekst structureren door hun ideeën te verdelen over een inleiding, kern en slot.
Samenwerken – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.
Samenwerken – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.
Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.
Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.
Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.
Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.
Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.
Studiehouding – Alles wat je moet weten voor een goede studiehouding
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun studiehouding en leren hoe motivatie en concentratie werken om effectiever te studeren.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Digibordlessen De week van de Mediawijsheid
[tumult_advanced_search]