Zelfkennis

Zelfkennis

Samen leven – Extra opdrachten (Thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht gaan leerlingen in gesprek met hun ouders of opvoeders over het samenleven thuis. Ze ontdekken hoe ieder gezinslid denkt over regels, gewoontes en de sfeer in huis.

Zelfvertrouwen – Hoe ga je om met emoties?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen de vier basisemoties en hoe deze zich in verschillende situaties kunnen uiten. Ze oefenen met het herkennen, uitbeelden en op een gezonde manier omgaan met emoties.

Zelfvertrouwen – Extra opdracht (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht onderzoeken leerlingen hoe lichaamshouding invloed heeft op hun zelfvertrouwen. Door houdingen na te bootsen leren ze het verschil herkennen tussen een onzekere en zelfverzekerde uitstraling.

Jouw schooljaar in kaart

Digibordles

REFLECTIE | Blik terug op het schooljaar, vul je eigen reflectiekaart in en schrijf een brief aan jezelf voor later!

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe bereid je jouw intakegesprek voor?

Werkboekles

Leerlingen oefenen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op een intakegesprek, inclusief het geven van een goede hand en het tonen van motivatie.

Wat is LOB?

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met wat LOB is, waarom het belangrijk is en wat ze eraan hebben voor hun toekomst en profielkeuze.

Interesses – Wat doe je graag?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat ze graag doen en wat dit zegt over hun interesses.

Interesses – Wat vind je van je vakken?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken ze leuk, vervelend of neutraal vinden en waarom.

Interesses – Thuisopdracht: Wat zegt jouw media-gebruik over jou?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun kijk-, lees- en luistergedrag om te ontdekken wat dat zegt over hun interesses.

Interesses – Portfolio-opdracht: Moodboard over jezelf

Werkboekles

Leerlingen maken een moodboard om hun interesses visueel samen te vatten en reflecteren op wat dit zegt over henzelf.

Talenten en Vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen talenten en vaardigheden en ontdekken hoe anderen hen daarin zien.

Talenten en Vaardigheden – Wat betekent jouw cijferlijst?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun cijferlijst om te ontdekken wat hun prestaties zeggen over hun talenten en vaardigheden.

Talenten en Vaardigheden – Thuisopdracht: Wat zien anderen in jou?

Werkboekles

Leerlingen vragen vier mensen uit hun omgeving welke talenten en vaardigheden zij bij hen herkennen.

Talenten en Vaardigheden – Portfolio-opdracht: Wat zegt dit over jou?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun talenten en vaardigheden en verwerken dit in een creatieve vorm naar keuze.

Zelfkennis – Welke karaktereigenschappen heb je?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun karaktereigenschappen met behulp van het Big Five-model en leren het verschil tussen karakter en gedrag.

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun keuzestijl(en) en ontdekken wat ze nodig hebben om goede keuzes te maken.

Zelfkennis – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kernkwaliteiten en onderzoeken bijbehorende valkuilen, uitdagingen en allergieën via het kernkwadrant.

Zelfkennis thuisopdracht – Waar word jij blij van?

Werkboekles

Leerlingen houden een week lang dagelijks bij waar ze blij van worden en reflecteren op de rode draad in hun energiegevers.

Zelfkennis portfolio-opdracht – Wie ben jij?

Werkboekles

Leerlingen maken een karakterbeschrijving van zichzelf aan de hand van eigenschappen, keuzes en energiegevers.

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een papieren of digitale agenda effectief kunnen gebruiken om hun schoolwerk te plannen.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke aspecten van hun identiteit ze zelf kunnen beïnvloeden en reflecteren op wie ze willen zijn.

Liefde – Wat vind je belangrijk in een relatie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen opvattingen over relaties en ontdekken wat zij en hun klasgenoten belangrijk vinden in een goede relatie.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke elementen hun identiteit vormen en hoeveel invloed ze daar zelf op hebben.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe anderen hen zien en reflecteren op de verschillende versies van zichzelf in uiteenlopende situaties.
[tumult_advanced_search]