Zelfkennis

Zelfkennis

Talenten en Vaardigheden – Portfolio-opdracht: Wat zegt dit over jou?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun talenten en vaardigheden en verwerken dit in een creatieve vorm naar keuze.

Zelfkennis – Welke karaktereigenschappen heb je?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun karaktereigenschappen met behulp van het Big Five-model en leren het verschil tussen karakter en gedrag.

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun keuzestijl(en) en ontdekken wat ze nodig hebben om goede keuzes te maken.

Zelfkennis – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kernkwaliteiten en onderzoeken bijbehorende valkuilen, uitdagingen en allergieën via het kernkwadrant.

Zelfkennis thuisopdracht – Waar word jij blij van?

Werkboekles

Leerlingen houden een week lang dagelijks bij waar ze blij van worden en reflecteren op de rode draad in hun energiegevers.

Zelfkennis portfolio-opdracht – Wie ben jij?

Werkboekles

Leerlingen maken een karakterbeschrijving van zichzelf aan de hand van eigenschappen, keuzes en energiegevers.

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een papieren of digitale agenda effectief kunnen gebruiken om hun schoolwerk te plannen.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke aspecten van hun identiteit ze zelf kunnen beïnvloeden en reflecteren op wie ze willen zijn.

Liefde – Wat vind je belangrijk in een relatie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen opvattingen over relaties en ontdekken wat zij en hun klasgenoten belangrijk vinden in een goede relatie.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke elementen hun identiteit vormen en hoeveel invloed ze daar zelf op hebben.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe anderen hen zien en reflecteren op de verschillende versies van zichzelf in uiteenlopende situaties.

Kennismaken – Hoe leer je je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken nieuwe kanten van hun klasgenoten door middel van persoonlijke foto’s, goede vragen en gerichte observaties.

Samen leven – Hoe maak je iemand vrolijk?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe zij anderen blij kunnen maken en ervaren wat positief gedrag doet voor henzelf én hun omgeving.

Samen leven – Hoe ga je om met groepsdruk?

Werkboekles

Leerlingen ervaren wat groepsdruk is, hoe ze erop reageren en hoe ze ermee om kunnen gaan.

Samen leven – Thuisopdracht: Hoe goed kennen jullie elkaar?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders/opvoeders hoe goed ze elkaars voorkeuren, meningen en gewoontes kennen.

Zelfvertrouwen – Van welke gedachten word jij vrolijk?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen hoe gedachten invloed hebben op hun gevoel en gedrag, en oefenen ze met het ombuigen van negatieve gedachten.

Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.

Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.

Zelfvertrouwen – Plusopdracht: Complimenten geven

Werkboekles

Leerlingen geven elkaar persoonlijke complimenten om elkaars zelfvertrouwen te versterken.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Waar ben jij goed in?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders waar zij en de ander goed of minder goed in zijn.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met actief luisteren, samenvatten en doorvragen om een goed gesprek te kunnen voeren.

Communiceren – Wat zet jij op sociale media?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen socialemediagebruik en maken een campagne over de voor- en nadelen van sociale media.

Communiceren – Plusopdracht: Emoji’s en wat je ermee zegt

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat ze communiceren met emoji’s en reflecteren op hun eigen gebruik ervan.

Communiceren – Thuisopdracht: Hoe gebruik jij je telefoon?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun eigen telefoongebruik en vergelijken dit met dat van hun ouders of verzorgers.
[tumult_advanced_search]