Studievaardigheden

Studievaardigheden

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen in kleinere deeltaken en deze efficiënt inplannen.

Plannen | Scan – Hoe goed kun jij plannen?

Werkboekles

Met deze scan onderzoeken leerlingen hoe goed ze zijn in plannen, op tijd komen en schoolspullen meenemen.

Plannen | Plusopdracht – Dagplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken een dagplanning voor morgen met zowel vaste afspraken als zelf te plannen taken.

Plannen | In-de-vakles-opdracht – Schoolspullen controleren

Werkboekles

Leerlingen controleren en actualiseren hun lijst met benodigde spullen per vak samen met hun vakdocent.

Plannen | Stappenplan – Zelfstandig leren plannen

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap hoe ze hun taken en afspraken effectief in een agenda of planner kunnen organiseren.

Leren – Hoe let je op in de les?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het verschil tussen een goede en slechte luisterhouding en ontdekken hoe zij zelf het beste kunnen opletten in de les.

Leren – Hoe maak je een goede werkplek?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke factoren zorgen voor een fijne werkplek en hoe ze die zelf kunnen verbeteren.

Leren – In-de-vakles-opdracht: Teksten leren

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een vaktekst actief kunnen verwerken en begrijpen door middel van een gestructureerde aanpak.

Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst door de belangrijkste informatie visueel te ordenen in een woordweb.

Leren – Scan

Werkboekles

Deze scan helpt leerlingen in kaart te brengen hoe ze leren, opletten in de les en hun werkplek inrichten.

Leren – Thuisopdracht: Jouw werkplek

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waar en hoe ze meestal huiswerk maken, en denken na over verbeterpunten.

Leren – Stappenplan: Teksten leren

Stappenplan

Met dit stappenplan leer je hoe je grote teksten beter kunt begrijpen en onthouden.

Leren – Plusopdracht: Tekst leren met een woordweb

Werkboekles

Leer hoe je een tekst beter begrijpt en onthoudt door een woordweb te maken.

Plannen – Vakles: Hoe stel je prioriteiten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze bepalen wat het belangrijkst is om te doen, met behulp van een prioriteitenschema en een spel.

Plannen – Hoe plan je een week vooruit?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een realistische weekplanning maken door grote taken op te delen en hun tijd beter in te schatten.

Plannen – In-de-vaklesopdracht: Ideale huiswerkplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun vakdocent een ideale huiswerkplanning voor één vak, afgestemd op hun weekrooster en terugkerende taken.

Plannen – Klusopdracht: Werken met de 1-2-3-methode

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun taken prioriteren met behulp van de 1-2-3-methode en hoe ze die planning vervolgens slim invullen.

Plannen – Plusopdracht: Superplanning maken met prioriteiten

Werkboekles

In deze opdracht stellen leerlingen prioriteiten en maken ze een weekplanning waarin ze hun taken efficiënt inplannen.

Plannen – Thuisopdracht: Mijn beste plantips en afspraken

Werkboekles

Leerlingen verzamelen bruikbare plantips en maken samen met hun ouders/opvoeders afspraken om beter te leren plannen.

Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze met de uitlijnmethode duidelijke en leerbare aantekeningen maken tijdens een uitleg of les.

Leerstrategieën – Hoe maak je een tijdbalk bij een tekst?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een tekst omzetten in een tijdbalk om gebeurtenissen visueel en overzichtelijk weer te geven.

Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze de inhoud van een tekst kunnen samenvatten door bij elke alinea een gerichte vraag te bedenken en te beantwoorden.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je makkelijk nieuwe dingen?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun voorkennis kunnen inzetten om nieuwe informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze duidelijke, haalbare en meetbare doelen kunnen stellen en wat ze nodig hebben om die te bereiken.
[tumult_advanced_search]