Reflecteren

Reflecteren

Conflicten voorkomen en oplossen – hoe los je een ruzie op?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat voor type ruziemaker ze zijn en hoe ze het beste kunnen reageren bij een conflict. Ze leren dat ruzie soms mag, als je maar weet hoe je het goed

Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg

Werkboekles

De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze op een rustige, eerlijke manier voor zichzelf kunnen opkomen. Door situaties na te spelen en elkaar tips te geven, oefenen ze hoe ze hun grenzen kunnen aangeven.

Jouw schooljaar in kaart

Digibordles

REFLECTIE | Blik terug op het schooljaar, vul je eigen reflectiekaart in en schrijf een brief aan jezelf voor later!

Inleiding – waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen staan stil bij hoe zij zich op dit moment voelen in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding. Ze maken en bespreken een foto die iets over henzelf zegt en verbinden dit aan de vijf loopbaanvragen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten en valkuilen, en onderzoeken hoe deze aansluiten bij mogelijke beroepsdomeinen.

Wie ben ik en wat kan ik? – Welke beroepscompetenties beheers jij?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke competenties belangrijk zijn in verschillende beroepen en in hoeverre zij die al beheersen. Ze vergelijken hun competenties met die van anderen en bespreken hoe ze zich hierin kunnen verbeteren.

Wie kan mij helpen? – Hoe help je anderen met jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe zij hun netwerk kunnen inzetten om klasgenoten te helpen bij hun loopbaanoriëntatie.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vervolgopleiding kies je?

Werkboekles

In deze les zetten leerlingen informatie over zichzelf en vervolgopleidingen op een rij om een passende keuze te maken.

Interesses – Wat vind je van je vakken?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken ze leuk, vervelend of neutraal vinden en waarom.

Interesses – Portfolio-opdracht: Moodboard over jezelf

Werkboekles

Leerlingen maken een moodboard om hun interesses visueel samen te vatten en reflecteren op wat dit zegt over henzelf.

Talenten en Vaardigheden – Waar ben je goed in?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen talenten en vaardigheden en ontdekken hoe anderen hen daarin zien.

Talenten en Vaardigheden – Wat betekent jouw cijferlijst?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun cijferlijst om te ontdekken wat hun prestaties zeggen over hun talenten en vaardigheden.

Talenten en Vaardigheden – Thuisopdracht: Wat zien anderen in jou?

Werkboekles

Leerlingen vragen vier mensen uit hun omgeving welke talenten en vaardigheden zij bij hen herkennen.

Talenten en Vaardigheden – Portfolio-opdracht: Wat zegt dit over jou?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun talenten en vaardigheden en verwerken dit in een creatieve vorm naar keuze.

Zelfkennis – Welke karaktereigenschappen heb je?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun karaktereigenschappen met behulp van het Big Five-model en leren het verschil tussen karakter en gedrag.

Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun keuzestijl(en) en ontdekken wat ze nodig hebben om goede keuzes te maken.

Zelfkennis – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun kernkwaliteiten en onderzoeken bijbehorende valkuilen, uitdagingen en allergieën via het kernkwadrant.

Zelfkennis thuisopdracht – Waar word jij blij van?

Werkboekles

Leerlingen houden een week lang dagelijks bij waar ze blij van worden en reflecteren op de rode draad in hun energiegevers.

Zelfkennis portfolio-opdracht – Wie ben jij?

Werkboekles

Leerlingen maken een karakterbeschrijving van zichzelf aan de hand van eigenschappen, keuzes en energiegevers.

Jouw netwerk – Wat doen de mensen in jouw omgeving?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke beroepen en opleidingen mensen in hun omgeving hebben gevolgd.

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een papieren of digitale agenda effectief kunnen gebruiken om hun schoolwerk te plannen.

Plannen – Hoe maak je een huiswerkplanning?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun middag efficiënt kunnen inplannen en prioriteiten stellen binnen hun huiswerkplanning.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak in deeltaken opdelen en slim verspreiden over meerdere dagen met herhaling.
[tumult_advanced_search]