Reflecteren

Reflecteren

Kennismaken – samen vooruitkijken naar de brugklas (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht kijken leerling en ouder samen vooruit naar het nieuwe schooljaar. Ze bespreken hun verwachtingen over schoolvakken, veranderingen thuis en het verschil met de basisschool.

Samen leven – wat is een goede vriend?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken

Samen leven – bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze allemaal horen en wat die voor hen betekenen. Ze leren hierdoor bewuster naar hun sociale omgeving te kijken en hun eigen plek daarin te herkennen.

Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.

Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.

Zelfvertrouwen – welke emoties zijn er?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen de vier basisemoties en leren ze situaties herkennen waarin deze emoties voorkomen. Ze oefenen met het uitbeelden, benoemen en bespreken van emoties én met het geven van tips aan elkaar.

Communiceren – hoe luister jij goed?

Werkboekles

In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.

Conflicten voorkomen en oplossen – hoe los je een ruzie op?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat voor type ruziemaker ze zijn en hoe ze het beste kunnen reageren bij een conflict. Ze leren dat ruzie soms mag, als je maar weet hoe je het goed

Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg

Werkboekles

De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat vriendschap voor hen en hun klasgenoten betekent. Ze geven hun mening, beantwoorden vragen en kiezen een beeld dat past bij hun idee van vriendschap.

Samen leven – Bekijk jij de situatie hetzelfde als jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat iedereen situaties anders kan interpreteren. Door in gesprek te gaan en open vragen te stellen, leren ze elkaars perspectieven beter begrijpen.

Samen leven – Bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze horen en welke rol ze daarbinnen vervullen. Ze denken na over wat deze groepen voor hen betekenen en in welke groep ze zich het meest zichzelf

Samen leven – Extra opdrachten (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht leren leerlingen hoe je respectvol met anderen omgaat wanneer je het oneens bent of een lastig dilemma hebt. Ze oefenen met het herkennen van verkeerde reacties en het bedenken van goede manieren

Samen leven – Extra opdrachten (Thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht gaan leerlingen in gesprek met hun ouders of opvoeders over het samenleven thuis. Ze ontdekken hoe ieder gezinslid denkt over regels, gewoontes en de sfeer in huis.

Zelfvertrouwen – Wat is omdenken?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze negatieve gedachten kunnen omdenken naar kansen. Door problemen als feiten te zien en vanuit daar nieuwe mogelijkheden te ontdekken, ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen en veerkracht.

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze op een rustige, eerlijke manier voor zichzelf kunnen opkomen. Door situaties na te spelen en elkaar tips te geven, oefenen ze hoe ze hun grenzen kunnen aangeven.

Zelfvertrouwen – Hoe ga je om met emoties?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen de vier basisemoties en hoe deze zich in verschillende situaties kunnen uiten. Ze oefenen met het herkennen, uitbeelden en op een gezonde manier omgaan met emoties.

Zelfvertrouwen – Extra opdracht (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht onderzoeken leerlingen hoe lichaamshouding invloed heeft op hun zelfvertrouwen. Door houdingen na te bootsen leren ze het verschil herkennen tussen een onzekere en zelfverzekerde uitstraling.

Zelfvertrouwen – Extra opdracht (Thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht maken leerlingen samen met hun ouders of verzorgers afspraken over hoe ze met verschillende emoties omgaan. Dit helpt om elkaar beter te begrijpen en te ondersteunen bij emoties zoals boosheid, verdriet, angst

Conflicten voorkomen en oplossen – Hoe voorkom je vooroordelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen het verschil tussen feiten en vooroordelen, en hoe snel men op uiterlijk of groepen oordeelt. Ze oefenen met herkennen en doorbreken van vooroordelen door te reflecteren en interviewvragen op te

Einde van het schooljaar: Wat heb jij geleerd?

Digibordles

Lesverloop Docenteninstructie: Open de PowerPoint. Scroll naar beneden of gebruik de interactieve knoppen om de docenteninstructie te openen.

[tumult_advanced_search]