Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Communicatie
Communicatie
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Inleiding – Thuisopdracht: Loopbaan van je ouder/opvoeder
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken samen met hun ouder/opvoeder hoe hun loopbaan eruitziet en welke lessen zij daaruit kunnen trekken.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en die van anderen met behulp van spelvormen en een profielwijzer.
Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht: Kwaliteiten en talenten met ouders/opvoeders
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen gaan in gesprek met hun ouders/opvoeders over hun kwaliteiten en vullen op basis daarvan hun Profielwijzer verder aan.
Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.
LOB-taken – Overzichtsschema
Vmbo bkg
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.
Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.
Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.
Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.
Presenteren – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.
Presenteren – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.
Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.
Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.
Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.
Samenwerken – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.
Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.
Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.
Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.
Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.
Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.
Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.
Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met de LSD-methode om hun luister- en gespreksvaardigheden te versterken in zowel inhoud als houding.
Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe lichaamstaal invloed heeft op communicatie en oefenen met het herkennen en doelgericht inzetten ervan.
Communiceren – Hoe voer je online gesprekken?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Burgerschap
,
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren waarom online misverstanden ontstaan en hoe ze deze kunnen voorkomen.
Communiceren – Thuisopdracht: Luisteren in het echt
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Sociaal-emotionele vaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen de LSD-methode in twee gesprekken met een volwassene uit hun omgeving om beter te leren luisteren, samenvatten en doorvragen.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]