Communicatie

Communicatie

Inleiding – Thuisopdracht: Loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouder/opvoeder hoe hun loopbaan eruitziet en welke lessen zij daaruit kunnen trekken.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en die van anderen met behulp van spelvormen en een profielwijzer.

Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht: Kwaliteiten en talenten met ouders/opvoeders

Werkboekles

Leerlingen gaan in gesprek met hun ouders/opvoeders over hun kwaliteiten en vullen op basis daarvan hun Profielwijzer verder aan.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.

LOB-taken – Overzichtsschema

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.

Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken

Werkboekles

Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.

Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek

Werkboekles

Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.

Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie

Werkboekles

Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.

Presenteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.

Presenteren – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.

Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.

Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.

Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen

Werkboekles

Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.

Samenwerken – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.

Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking

Werkboekles

Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.

Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken

Werkboekles

Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.

Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.

Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed

Werkboekles

Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de LSD-methode om hun luister- en gespreksvaardigheden te versterken in zowel inhoud als houding.

Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe lichaamstaal invloed heeft op communicatie en oefenen met het herkennen en doelgericht inzetten ervan.

Communiceren – Hoe voer je online gesprekken?

Werkboekles

Leerlingen leren waarom online misverstanden ontstaan en hoe ze deze kunnen voorkomen.

Communiceren – Thuisopdracht: Luisteren in het echt

Werkboekles

Leerlingen oefenen de LSD-methode in twee gesprekken met een volwassene uit hun omgeving om beter te leren luisteren, samenvatten en doorvragen.
[tumult_advanced_search]