Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Aanbod online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Communicatie
Communicatie
Filters
Alle thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Samenwerken – plusopdracht: Een andere rol aannemen
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen oefenen met het aannemen van een rol die hen minder goed ligt tijdens een samenwerkingsopdracht.
Meesterproeven – Toepassen van vaardigheden in projecten
Havo
,
Vmbo t
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen laten in verschillende meesterproeven zien hoe goed zij meerdere vaardigheden tegelijk kunnen toepassen in een praktische opdracht of project.
Inleiding – Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hoe zij nu al bezig zijn met hun toekomst en leren de vijf loopbaanvragen kennen die hen helpen bij het maken van keuzes.
Inleiding – Waar sta je nu?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en maken een eerste portfolio-pagina die laat zien wie ze zijn.
Inleiding – Thuisopdracht: Loopbaan van je ouder/opvoeder
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken samen met hun ouder/opvoeder hoe hun loopbaan eruitziet en welke lessen zij daaruit kunnen trekken.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en die van anderen met behulp van spelvormen en een profielwijzer.
Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht: Kwaliteiten en talenten met ouders/opvoeders
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen gaan in gesprek met hun ouders/opvoeders over hun kwaliteiten en vullen op basis daarvan hun Profielwijzer verder aan.
Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.
LOB-taken – Overzichtsschema
Vmbo bkg
|
Jaar 2
Werkboekles
Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.
Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.
Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.
Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.
Presenteren – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.
Presenteren – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.
Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.
Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.
Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.
Samenwerken – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.
Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.
Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.
Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.
Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.
Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Werkboekles
Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.
Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Werkboekles
Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Plannen
Motivatie
Keuzes maken
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Meer informatie 'Aanbod online'
Projectdag 'Zo doen we dat'!
[tumult_advanced_search]