Communicatie

Communicatie

Samenwerken – plusopdracht: Een andere rol aannemen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het aannemen van een rol die hen minder goed ligt tijdens een samenwerkingsopdracht.

Meesterproeven – Toepassen van vaardigheden in projecten

Werkboekles

Leerlingen laten in verschillende meesterproeven zien hoe goed zij meerdere vaardigheden tegelijk kunnen toepassen in een praktische opdracht of project.

Inleiding – Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe zij nu al bezig zijn met hun toekomst en leren de vijf loopbaanvragen kennen die hen helpen bij het maken van keuzes.

Inleiding – Waar sta je nu?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en maken een eerste portfolio-pagina die laat zien wie ze zijn.

Inleiding – Thuisopdracht: Loopbaan van je ouder/opvoeder

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouder/opvoeder hoe hun loopbaan eruitziet en welke lessen zij daaruit kunnen trekken.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten en die van anderen met behulp van spelvormen en een profielwijzer.

Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht: Kwaliteiten en talenten met ouders/opvoeders

Werkboekles

Leerlingen gaan in gesprek met hun ouders/opvoeders over hun kwaliteiten en vullen op basis daarvan hun Profielwijzer verder aan.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun netwerk en dat van klasgenoten kunnen inzetten om antwoorden op loopbaanvragen te vinden.

LOB-taken – Overzichtsschema

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met verschillende LOB-taken waarin ze hun kwaliteiten en interesses onderzoeken, informatie verzamelen via hun netwerk en praktijkervaring, en reflecteren op hun profielkeuze.

Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken

Werkboekles

Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.

Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek

Werkboekles

Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.

Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie

Werkboekles

Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.

Presenteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.

Presenteren – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.

Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.

Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.

Schrijven – Plusopdracht: Schrijven voor verschillende doelgroepen

Werkboekles

Leerlingen schrijven vier keer over hun weekend, maar richten zich telkens tot een andere doelgroep.

Samenwerken – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.

Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking

Werkboekles

Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.

Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken

Werkboekles

Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.

Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.

Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed

Werkboekles

Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.
[tumult_advanced_search]