Brugklas

Brugklas

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken het nut van een agenda en leren hoe ze deze effectief kunnen gebruiken om overzicht te houden en huiswerk te plannen.

Plannen – Hoe werk je met een takenlijst?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een effectieve takenlijst maken, prioriteiten stellen en reflecteren op hun aanpak.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen, verspreid plannen en rekening houden met herhaling.

Plannen – in-de-vaklesopdracht: Een planning maken voor een grote toets

Werkboekles

Leerlingen maken een concrete planning voor een grote toets door de leerstof op te delen in deeltaken en deze te verspreiden over meerdere dagen.

Plannen – klusopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?

Werkboekles

Leerlingen maken een overzicht van hun weekplanning om inzicht te krijgen in wanneer en hoeveel tijd ze beschikbaar hebben voor huiswerk.

Plannen – plusopdracht: Maak een weekplanning met deeltaken

Werkboekles

Leerlingen dagen zichzelf uit door voor een hele week een takenlijst te maken, in te plannen én uit te voeren.

Leerstrategieën – Hoe maak je aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze belangrijke informatie herkennen en deze beknopt en duidelijk kunnen opschrijven tijdens het luisteren of lezen.

Leerstrategieën – Hoe begrijp je wat je leest?

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst beter begrijpen door deze in drie rondes te lezen, moeilijke woorden te verklaren en kernzinnen te herkennen.

Leerstrategieën – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende manieren om woordjes te leren en onderzoeken welke methode voor hen het meest effectief is.

Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat hen wel en niet motiveert en leren hoe ze zichzelf kunnen stimuleren met beloningen en slimme motivatietips.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen leren verschillende soorten toetsvragen herkennen en zelf opstellen, met aandacht voor het verschil tussen kennis- en vaardigheidstoetsen.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Aantekeningen maken en vergelijken

Werkboekles

Leerlingen maken beurtelings aantekeningen tijdens een uitleg en leren door het vergelijken en aanvullen van elkaars notities.

Plannen – Wat neem je mee naar school?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat ze elke dag en per vak mee moeten nemen naar school om goed voorbereid te zijn.

Plannen – Hoe kom je op tijd op school?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun ochtendroutine en bedenken manieren om tijd te besparen zodat ze op tijd op school kunnen zijn.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen in kleinere deeltaken en deze efficiënt inplannen.

Plannen | Scan – Hoe goed kun jij plannen?

Werkboekles

Met deze scan onderzoeken leerlingen hoe goed ze zijn in plannen, op tijd komen en schoolspullen meenemen.

Plannen | Plusopdracht – Dagplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken een dagplanning voor morgen met zowel vaste afspraken als zelf te plannen taken.

Plannen | In-de-vakles-opdracht – Schoolspullen controleren

Werkboekles

Leerlingen controleren en actualiseren hun lijst met benodigde spullen per vak samen met hun vakdocent.

Plannen | Stappenplan – Zelfstandig leren plannen

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap hoe ze hun taken en afspraken effectief in een agenda of planner kunnen organiseren.

Leren – Hoe let je op in de les?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het verschil tussen een goede en slechte luisterhouding en ontdekken hoe zij zelf het beste kunnen opletten in de les.

Leren – Hoe leer je een (grote) tekst?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote tekst effectief kunnen lezen, begrijpen en onthouden met behulp van strategieën en digitale tools zoals Quizlet.

Leren – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken twee effectieve manieren om woordjes te leren: met fysieke flitskaarten en met de digitale tool Quizlet.

Leren – Hoe maak je een goede werkplek?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke factoren zorgen voor een fijne werkplek en hoe ze die zelf kunnen verbeteren.

Leren – In-de-vakles-opdracht: Teksten leren

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een vaktekst actief kunnen verwerken en begrijpen door middel van een gestructureerde aanpak.
[tumult_advanced_search]