Vmbo bkg

Vmbo bkg

Filters

Leren – Hoe let je op in de les?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het verschil tussen een goede en slechte luisterhouding en ontdekken hoe zij zelf het beste kunnen opletten in de les.

Plannen | Stappenplan – Zelfstandig leren plannen

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap hoe ze hun taken en afspraken effectief in een agenda of planner kunnen organiseren.

Plannen | In-de-vakles-opdracht – Schoolspullen controleren

Werkboekles

Leerlingen controleren en actualiseren hun lijst met benodigde spullen per vak samen met hun vakdocent.

Plannen | Plusopdracht – Dagplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken een dagplanning voor morgen met zowel vaste afspraken als zelf te plannen taken.

Plannen | Scan – Hoe goed kun jij plannen?

Werkboekles

Met deze scan onderzoeken leerlingen hoe goed ze zijn in plannen, op tijd komen en schoolspullen meenemen.

Plannen | Thuisopdracht – Familieplanner

Werkboekles

Deze thuisopdracht helpt leerlingen en hun ouder(s)/opvoeder(s) overzicht te krijgen van alle geplande activiteiten. Samen vullen ze een familieplanner in met persoonlijke en gezamenlijke afspraken. Zo leren leerlingen rekening houden met elkaars planning en beter

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen in kleinere deeltaken en deze efficiënt inplannen.

Plannen – Hoe kom je op tijd op school?

Werkboekles

Leerlingen analyseren hun ochtendroutine en bedenken manieren om tijd te besparen zodat ze op tijd op school kunnen zijn.

Plannen – Wat neem je mee naar school?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat ze elke dag en per vak mee moeten nemen naar school om goed voorbereid te zijn.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Wie kan jou helpen?

Werkboekles

Leerlingen brengen in kaart bij welke schooltaken ze hulp kunnen gebruiken en wie in hun omgeving hen daarbij zou kunnen ondersteunen.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Check je studieplek

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen leeromgeving en beoordelen hoe geschikt deze is voor geconcentreerd werken.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Toets maken voor elkaar

Werkboekles

Leerlingen testen hun begrip van de leerstof door zelf een toets te maken en die uit te wisselen met een klasgenoot.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Aantekeningen maken bij een filmpje

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het maken van korte, duidelijke aantekeningen door te kijken naar een filmpje op Schooltv en pauzeren wanneer nodig.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Aantekeningen maken en vergelijken

Werkboekles

Leerlingen maken beurtelings aantekeningen tijdens een uitleg en leren door het vergelijken en aanvullen van elkaars notities.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Samenvatten met een kolommenschema

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het samenvatten van vakteksten door deze stapsgewijs in een kolommenschema te verwerken.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen leren verschillende soorten toetsvragen herkennen en zelf opstellen, met aandacht voor het verschil tussen kennis- en vaardigheidstoetsen.

Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat hen wel en niet motiveert en leren hoe ze zichzelf kunnen stimuleren met beloningen en slimme motivatietips.

Leerstrategieën – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende manieren om woordjes te leren en onderzoeken welke methode voor hen het meest effectief is.

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.

Leerstrategieën – Hoe begrijp je wat je leest?

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst beter begrijpen door deze in drie rondes te lezen, moeilijke woorden te verklaren en kernzinnen te herkennen.

Leerstrategieën – Hoe maak je aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze belangrijke informatie herkennen en deze beknopt en duidelijk kunnen opschrijven tijdens het luisteren of lezen.

Plannen – thuisopdracht: Maak samen met je ouder een planning voor de middag

Werkboekles

Leerlingen plannen samen met een ouder of opvoeder hun middag en reflecteren daarna op wat goed ging en wat beter kan.

Plannen – plusopdracht: Maak een weekplanning met deeltaken

Werkboekles

Leerlingen dagen zichzelf uit door voor een hele week een takenlijst te maken, in te plannen én uit te voeren.

Plannen – klusopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?

Werkboekles

Leerlingen maken een overzicht van hun weekplanning om inzicht te krijgen in wanneer en hoeveel tijd ze beschikbaar hebben voor huiswerk.
[tumult_advanced_search]