Afgelopen zomer was in het nieuws dat de Nederlandse scholier ongemotiveerd is. Het Nederlandse onderwijs bleek uit het onderzoek van OESO van hoge kwaliteit te zijn, maar weinig uitdaging zou ongemotiveerde leerlingen creëren. Of we dit meteen klakkeloos moeten aannemen is natuurlijk één ding. Laten we het eens aan de leerlingen zelf vragen:

“Leukere lessen, later een goede baan…” Waar word ik door gemotiveerd? Als ik daar aan denk moet ik meteen aan mijn stage denken. Tijdens mijn stage keek ik eerst vooral veel mee op de werkvloer. Na een paar weken mocht ik mijn eigen beslissingen gaan nemen. Ik was vanaf dat moment echt verantwoordelijk om een goed product af te leveren. Dit motiveerde mij enorm. Vanaf dat moment kreeg ik echt plezier in mijn stage. ‘Ik kan het zelf!’ geeft een goed gevoel. Je krijgt verantwoordelijkheid over een taak, je zet je schouders eronder en je doet je uiterste best om de taak met succes af te ronden. De meeste leerlingen ervaren dit ook zo. Dus laat je leerlingen het zelf doen. Daar krijgen ze een goed gevoel van! In deze blog geef ik je ideeën om je leerlingen aan het werk te zetten.

Leerlingen bedenken en geven een les

Op mijn middelbare school moesten wij een gymles verzorgen. Dit vond ik super spannend, maar heel leuk om te doen! Ook leerde ik mijn klasgenoten nog beter kennen doordat de meesten een sport gaven die ze zelf leuk vonden. Met gym is dit relatief makkelijk toe te passen: je hebt geen inhoudelijke kennis nodig, de materialen zijn aanwezig en bijna iedereen houdt van bewegen. Geef de leerlingen vooraf een duidelijke opdracht:

  • Bedenk een opwarming (10 minuten).
  • Welke sport ga je doen in de gymles? Bijvoorbeeld basketbal, volleybal, dansen, turnen, apenkooien etc. Zet de materialen voordat de gymles begint alvast klaar. Zo kun je gelijk beginnen! (30 minuten)
  • Bedenk een afsluiter (10 minuten). Gebruik deze tijd om met z’n allen alles op te ruimen. Of doe een cooling-down of stretch oefening.
  • Bedenk goed wat je nodig hebt voor de les: materialen, ballen, muziek, fluitje.
  • Laat de leerlingen elkaar beoordelen. Hoe vonden ze de gymles? Was er een goede opwarming/cooling-down? Was de uitleg duidelijk?

Leerlingen organiseren een open dag

Een open dag is voor nieuwe leerlingen om de school te leren kennen en sfeer te proeven. En wie kan nou beter laten zien hoe het op school werkt dan de leerlingen die op die school zitten? Geef je leerlingen een duidelijke, afgebakende opdracht. Laat ze bijvoorbeeld een markt organiseren met verschillende eetkraampjes, kraampjes voor informatie en kraampjes met leuke spellen. Of maak een poster voor de open dag (online of op papier) waarin de leerlingen laten zien hoe zij de school zien.

  • Laat ze eerst individueel opschrijven: Hoe zie jij deze school? Met wat voor beelden kun je dat laten zien? Hoe is de sfeer op school? Welke kleuren wil je gebruiken? Wat wil je meegeven aan toekomstige leerlingen van deze school?
  • Maak duo’s. Bekijk elkaars antwoorden. Combineer deze antwoorden in één concept. Wat zijn de overeenkomsten tussen jullie antwoorden? Neem dit sowieso op in je poster! Wat zijn de verschillen tussen jullie antwoorden? Bespreek dit en bekijk of je deze dingen ook op de poster wilt zetten.
  • Maak de poster op een groot vel of maak het online (bijvoorbeeld via de tool Canva).
  • Print de posters uit.
  • Laat leerlingen de posters aan elkaar presenteren en toelichten wat deze poster zegt over het beeld dat ze hebben van de school.
  • Hang de posters op in het klaslokaal of op een andere plek in de school (of laat de leerlingen dit zelf doen). Het is leuk om tijdens de open dag bijvoorbeeld één lokaal te hebben waarin de leerlingen hun posters presenteren op een postermarkt aan toekomstige leerlingen.

Leerlingen geven een (ICT-)cursus aan docenten

Vinden je collega’s het nog lastig om te werken met de ELO, sociale media of bijvoorbeeld Google Drive? Geef je leerlingen de opdracht om hier een ICT-cursus over te geven! De meeste leerlingen zijn wel thuis in bijvoorbeeld sociale media en kunnen je alles uitleggen over het gebruik hiervan. Of laat ze zelf bedenken waarover ze een cursus willen geven aan docenten. Vraag aan je leerlingen: waar moeten docenten meer over weten?

Meer weten?

Wil je nog meer weten? Lees dan eens de blog over de factoren die motivatie beïnvloeden. Of de blog van Suzanne met 10 strategieën om je leerlingen te motiveren. Daarnaast vind je in ons studievaardighedenmateriaal meesterproeven: dit zijn opdrachten waarin leerlingen de vaardigheden in de praktijk brengen. Deze zijn ook heel goed te gebruiken om je leerlingen aan het werk te zetten!

Ken jij nog andere manieren? Laat het me weten in een reactie onder deze blog!

Print Friendly, PDF & Email