Studievaardigheden

Studievaardigheden

Plannen – Hoe plan je een week vooruit?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een realistische weekplanning maken door grote taken op te delen en hun tijd beter in te schatten.

Plannen – In-de-vaklesopdracht: Ideale huiswerkplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken samen met hun vakdocent een ideale huiswerkplanning voor één vak, afgestemd op hun weekrooster en terugkerende taken.

Plannen – Klusopdracht: Werken met de 1-2-3-methode

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun taken prioriteren met behulp van de 1-2-3-methode en hoe ze die planning vervolgens slim invullen.

Plannen – Plusopdracht: Superplanning maken met prioriteiten

Werkboekles

In deze opdracht stellen leerlingen prioriteiten en maken ze een weekplanning waarin ze hun taken efficiënt inplannen.

Plannen – Thuisopdracht: Mijn beste plantips en afspraken

Werkboekles

Leerlingen verzamelen bruikbare plantips en maken samen met hun ouders/opvoeders afspraken om beter te leren plannen.

Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze met de uitlijnmethode duidelijke en leerbare aantekeningen maken tijdens een uitleg of les.

Leerstrategieën – Hoe maak je een tijdbalk bij een tekst?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze een tekst omzetten in een tijdbalk om gebeurtenissen visueel en overzichtelijk weer te geven.

Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze de inhoud van een tekst kunnen samenvatten door bij elke alinea een gerichte vraag te bedenken en te beantwoorden.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je makkelijk nieuwe dingen?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun voorkennis kunnen inzetten om nieuwe informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze duidelijke, haalbare en meetbare doelen kunnen stellen en wat ze nodig hebben om die te bereiken.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op toetsen door problemen te analyseren, tips te verzamelen en strategieën te delen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Vragensamenvatting maken voor een toets

Werkboekles

In deze extra opdracht helpen leerlingen hun docent door toetsvragen te maken op basis van een vragensamenvatting van de lesstof.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Woorden onthouden met verbeelden en groeperen

Werkboekles

In deze opdracht leren leerlingen Duitse woorden beter onthouden door ze te groeperen en te verbeelden met tekeningen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?

Werkboekles

In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Samen een doel stellen

Werkboekles

In deze thuisopdracht stellen leerling en ouder samen een concreet doel op en bedenken ze hoe ze elkaar kunnen helpen om dat te bereiken.

Plannen – De vijf gouden regels bij plannen

Werkboekles

In deze opdracht ontdekken leerlingen hoe herhalen en taakafwisseling helpen om effectiever te leren en plannen.

Plannen- keuzeopdracht: Kies jouw planner

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke planner het beste bij hen past door verschillende soorten planners uit te proberen en te vergelijken.

Plannen – keuzeopdracht: Houd overzicht over je grote taak

Werkboekles

Leerlingen leren een grote taak op te splitsen in behapbare deeltaken en deze overzichtelijk te plannen.

Plannen – keuzeopdracht: Zo houd je jouw planning vol

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom hun planning soms misloopt en bedenken oplossingen om beter vol te houden.

Plannen – keuzeopdracht: Zo doe je de belangrijkste taken eerst

Werkboekles

Leerlingen leren prioriteiten stellen met behulp van het Eisenhower-schema.

Plannen – kernopdracht: Hoe plan jij?

Werkboekles

In deze opdracht reflecteren leerlingen op hun eigen manier van plannen en maken ze een realistische planning voor een drukke periode.

Plannen – stappenplan

Stappenplan

Stappenplan voor een goede voorbereiding.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht A: Maak je aantekeningen visueel

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe het combineren van beeld en tekst hen helpt om informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht B: Zo krijg je lange teksten onder de knie

Werkboekles

Leerlingen oefenen met gespreid en actief leren van lange teksten met verschillende strategieën.
[tumult_advanced_search]