“Online cursus Fries hit in Canada” kopte het AD vorig jaar. Wat blijkt? Onderwijsinstellingen over de hele wereld bieden massaal digitaal lesmateriaal aan. Het is een ontwikkeling die inspeelt op onze behoefte aan flexibiliteit. Als we op ieder moment van de dag boodschappen kunnen laten bezorgen, kunnen we toch ook zelf bepalen wanneer we leren? Maar wat veel mensen nog niet weten, is dat deze manier van leren om bepaalde kennis en vaardigheden vraagt. Zowel van de ontwikkelaar als de gebruiker. Daarom zet ik in deze blog voor je op een rijtje hoe we bij Tumult en Edutrainers ons digitale lesmateriaal vormgeven en wat voor invloed dat heeft op hoe je leert.

Ons brein

Leren gebeurt doordat neurotransmitters signalen doorgeven in ons brein. Omdat onze hersenen verstopt zitten, is het soms lastig om te bepalen wat er precies daarbovenin gebeurt. We weten inmiddels dat in ons schedel een ingenieus orgaan zit, maar met een beperkte verwerkingscapaciteit, oftewel cognitive load. Wat houdt de cognitive load theory in? Wanneer je lang achter device zoals een pc of iPad zit, kost dit zonder dat je het doorhebt veel energie. Ga maar eens na hoeveel bewegende beelden, tekst, video’s en audiofragmenten je de afgelopen minuten tegelijkertijd hebt moeten verwerken. Multitasken is ons niet van nature komen aanwaaien. Zorg er daarom voor dat je regelmatig pauze neemt. Wij maken het je graag wat makkelijker, door te zorgen voor een duidelijke en herkenbare vormgeving. Zo weet je altijd precies waar je informatie kunt terugvinden.

Structuur

Is het je al opgevallen dat we vaak gebruikmaken van stappenplannen en schema’s? Dit is niet voor niks. Onze hersenen houden van overzicht en het structureren van informatie. Daardoor kunnen we dingen die we leren eenvoudig terughalen. In het lesmateriaal van Tumult vind je daarom stappenplannen voor het vinden van informatie, om jezelf te motiveren en om woordjes te leren, om maar een paar voorbeelden te noemen. Ook in de leerpaden van Edutrainers kom je stappenplannen tegen, bijvoorbeeld voor het maken van een planning in Excel. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Voor jouw overzicht en begrip moet natuurlijk het complete leermiddel dat je gebruikt logisch in elkaar zitten.

Motivatie

Dat motivatie een cruciale rol speelt bij het leren is geen nieuws. Waar er voor de klas een leerkracht is die je bij de les betrekt, ben je tijdens online leren meer aangewezen op jezelf en op de inhoud. Die laatste moet aantrekkelijk genoeg zijn om jou aan te moedigen om kennis te construeren. Daarom verdelen we de informatie op in kleine stukjes, zowel bij Tumult als bij Edutrainers. Niet alleen beklijft de stof dan makkelijker, je gaat voor je gevoel er ook sneller en makkelijker doorheen. Onze schrijfstijl is dan ook kort, helder, activerend en informeel. Daarnaast hebben we veel aandacht besteed aan een aantrekkelijke vormgeving, want het oog wil ook wat! Ook motiverend zijn de onderwerpen die aansluiten bij de actualiteit.

Toekomst

Er is nog zo veel te winnen in de wereld van digitaal leren. We zijn daarom continu bezig ons materiaal te verbeteren. Zo werken we aan de volgende versie van Mijn Tumult en aan de online leeromgeving academie.edutrainers.com.

Wat vind jij het belangrijkst bij het leren via digitaal lesmateriaal? En hoe kijk jij tegen de recente ontwikkelingen op dit gebied aan? Laat het weten in een reactie onder deze blog!

Print Friendly, PDF & Email