Het maakt uit wát je zegt en hóé je dat zegt. In deze les leren de leerlingen hoe je respectvol praat met anderen. De gebruikte fragmenten in deze les zijn van KLIF. KLIF is een
Een Tumult Actueel speciaal voor jou als mentor! De Zilveren Weken zijn weer aangebroken, een belangrijk moment in de groepsvorming van een klas. Maar wat houden die weken eigenlijk in? En hoe speel jij daarop
1 op de 5 jongeren neemt grote risico’s op het gebied van geld. Daarom is het belangrijk om geldzaken bespreekbaar te maken in de mentorles! In deze opdracht vullen de leerlingen een inkomsten-en-uitgavenschema in. Zo
Een groot deel van je leven zit je op school. Genoeg tijd om te bedenken hoe het beter kan! In deze les geven je leerlingen antwoord op de vraag: ‘Hoe ziet jouw ideale school eruit,
Wist je dat je ieder dag wel 40.000 keuzes maakt? Daarom is het niet gek dat 46% van de jongeren last heeft van keuzestress. Hoe kan je met keuzestress omgaan? Door te leren hoe je
Kunst en cultuur zit overal, en vertelt vaak een verhaal. Deze verhalen zijn er in verschillende soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan een schilderij, actiefilm of muzieknummer. Maar wat is dat verhaal precies? In deze
In deze Gouden-Weken-les leren de leerlingen hun klasgenoten beter kennen. De leerlingen vertellen waar zij blij van worden en komen erachter waar hun klasgenoten blij van worden. Start De leerlingen gaan ‘Over de streep’ als
Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen
Mag een jongen op ballet zitten? Maakt het uit in wat voor huis je woont? Heel kort haar bij een meisje; is dat oké? In deze les onderzoeken jullie of jullie in de klas écht
Het is Paarse Vrijdag! Op deze dag vieren we seksuele diversiteit en genderdiversiteit door paars te dragen. In deze les gaan leerlingen actief aan de slag met de thema’s genderdiversiteit en seksuele diversiteit. Hoe ziet
Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. In deze les ontdek je wat ongewenst online gedrag is en wat jij daartegen kan doen. Start: the hate comment song De leerlingen
Het is Paarse Vrijdag! Op deze dag tonen we steun aan de LHBTQIA+-gemeenschap door paars te dragen. In deze les gaan leerlingen actief aan de slag met de thema’s LHBTQIA+ en acceptatie. Het eindresultaat: een
Speel met de hele klas de kersteditie van het bekende spel Weerwolven van Wakkerdam. Komen jullie erachter wie de wraakzuchtige rendieren zijn voor het te laat is?
Speel met de hele klas de Christmas music box. In deze muzikale kerstquiz komen er vragen voorbij over de sfeervolste kersthits van bekende artiesten.
Speel met de hele klas de ultieme feestdagenstrijd. In drie rondes (omschrijven, uitbeelden en tekenen) strijden de leerlingen in teams tegen elkaar. Welk team heeft de meeste feestdagenkennis?
Betrek ouders bij je mentorles: dat heeft een groot positief effect op de ontwikkeling van jouw leerlingen! Hoe doe je dat? Door leerlingen een thuisopdracht mee te geven. Wie ben ik en wat kan ik?
Valentijnsdag is de dag van de liefde. Naast verliefdheid zijn er ook andere vormen van liefde. Zoals liefde voor jezelf en anderen. Maar hoe geef je jezelf en anderen liefde? In deze les geven jij
Bende gij er al klaar veur? Carnaval! Je kan je helemaal uitleven: verkleden, gek doen … Maar er zijn ook grenzen. Wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is? Maak grensoverschrijdend gedrag
De toetsweek komt eraan. Hoog tijd om een planning te maken zodat je straks goed voorbereid bent. Maar hoe doe je dat? Aan het einde van deze les heb je een ijzersterke planning gemaakt voor
Start Ga staan als …-stellingen. Alle stellingen gaan over de studiehouding van de leerlingen, tijdens de toetsweek. Kern De leerlingen volgen het stappenplan reflecteren met een klasgenoot. Ze schrijven op wat goed en fout ging.
Goed omgaan met geld; het is lastiger dan je denkt. Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Lukt het jouw leerlingen om goede keuzes te maken met hun geld? Kortom: zijn zij hun geld de baas?
In de Tweede Wereldoorlog bestond er nog geen sociale media. Mensen gebruikten toen andere manieren om anderen over te halen of zwart te maken. Wanneer wordt dat gevaarlijk? Gebeurt dat nu nog steeds? Kom erachter