Contenttypes

Contenttypes

Filters

Hoe praat je respectvol met anderen?

Digibordles

Het maakt uit wát je zegt en hóé je dat zegt. In deze les leren de leerlingen hoe je respectvol praat met anderen. De gebruikte fragmenten in deze les zijn van KLIF. KLIF is een

Zilveren Weken: energized het nieuwe jaar in!

Digibordles

Een Tumult Actueel speciaal voor jou als mentor! De Zilveren Weken zijn weer aangebroken, een belangrijk moment in de groepsvorming van een klas. Maar wat houden die weken eigenlijk in? En hoe speel jij daarop

Week van het geld: Bespreek geldzaken in de klas!

Digibordles

1 op de 5 jongeren neemt grote risico’s op het gebied van geld. Daarom is het belangrijk om geldzaken bespreekbaar te maken in de mentorles! In deze opdracht vullen de leerlingen een inkomsten-en-uitgavenschema in. Zo

Jouw ideale school: van klagen naar actie!

Digibordles

Een groot deel van je leven zit je op school. Genoeg tijd om te bedenken hoe het beter kan! In deze les geven je leerlingen antwoord op de vraag: ‘Hoe ziet jouw ideale school eruit,

Omgaan met keuzestress: hoe maken leerlingen keuzes?

Digibordles

Wist je dat je ieder dag wel 40.000 keuzes maakt? Daarom is het niet gek dat 46% van de jongeren last heeft van keuzestress. Hoe kan je met keuzestress omgaan? Door te leren hoe je

Bespreek kunst & cultuur in de klas!

Digibordles

Kunst en cultuur zit overal, en vertelt vaak een verhaal. Deze verhalen zijn er in verschillende soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan een schilderij, actiefilm of muzieknummer. Maar wat is dat verhaal precies? In deze

De Gouden Weken: ken je klasgenoten!

Digibordles

In deze Gouden-Weken-les leren de leerlingen hun klasgenoten beter kennen. De leerlingen vertellen waar zij blij van worden en komen erachter waar hun klasgenoten blij van worden. Start De leerlingen gaan ‘Over de streep’ als

Week Tegen Pesten: de Geheime Onderwijsmissie! (escaperoom)

Digibordles

ESCAPEROOM | Met deze geheime onderwijsmissie werk je aan een veilig en gezellig groepsgevoel. Kraak samen de code!

Doelen stellen: wat wil jij dit schooljaar bereiken?

Digibordles

Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen

Wie ben jij in de klas?

Digibordles

Mag een jongen op ballet zitten? Maakt het uit in wat voor huis je woont? Heel kort haar bij een meisje; is dat oké? In deze les onderzoeken jullie of jullie in de klas écht

Paarse Vrijdag: leer meer over jezelf!

Digibordles

Het is Paarse Vrijdag! Op deze dag vieren we seksuele diversiteit en genderdiversiteit door paars te dragen. In deze les gaan leerlingen actief aan de slag met de thema’s genderdiversiteit en seksuele diversiteit. Hoe ziet

Week van de Mediawijsheid: hier niet!

Digibordles

Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. In deze les ontdek je wat ongewenst online gedrag is en wat jij daartegen kan doen. Start: the hate comment song De leerlingen

Paarse Vrijdag: maak een actieposter!

Digibordles

Het is Paarse Vrijdag! Op deze dag tonen we steun aan de LHBTQIA+-gemeenschap door paars te dragen. In deze les gaan leerlingen actief aan de slag met de thema’s LHBTQIA+ en acceptatie. Het eindresultaat: een

Feestdagenspecial: rendieren van Rovaniemi

Digibordles

Speel met de hele klas de kersteditie van het bekende spel Weerwolven van Wakkerdam. Komen jullie erachter wie de wraakzuchtige rendieren zijn voor het te laat is?

Feestdagenspecial: Christmas Music Box

Digibordles

Speel met de hele klas de Christmas music box. In deze muzikale kerstquiz komen er vragen voorbij over de sfeervolste kersthits van bekende artiesten.

Feestdagenspecial: ultieme Feestdagenstrijd

Digibordles

Speel met de hele klas de ultieme feestdagenstrijd. In drie rondes (omschrijven, uitbeelden en tekenen) strijden de leerlingen in teams tegen elkaar. Welk team heeft de meeste feestdagenkennis?

Betrek ouders met een thuisopdracht!

Digibordles

Betrek ouders bij je mentorles: dat heeft een groot positief effect op de ontwikkeling van jouw leerlingen! Hoe doe je dat? Door leerlingen een thuisopdracht mee te geven. Wie ben ik en wat kan ik?

Valentijnsdag: liefde voor jezelf en elkaar

Digibordles

Valentijnsdag is de dag van de liefde. Naast verliefdheid zijn er ook andere vormen van liefde. Zoals liefde voor jezelf en anderen. Maar hoe geef je jezelf en anderen liefde? In deze les geven jij

Carnaval: wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is?

Digibordles

Bende gij er al klaar veur? Carnaval! Je kan je helemaal uitleven: verkleden, gek doen … Maar er zijn ook grenzen. Wat doe jij als je iets ziet dat niet oké is? Maak grensoverschrijdend gedrag

Toetsweek: maak een ijzersterke planning!

Digibordles

De toetsweek komt eraan. Hoog tijd om een planning te maken zodat je straks goed voorbereid bent. Maar hoe doe je dat? Aan het einde van deze les heb je een ijzersterke planning gemaakt voor

Reflecteren: hoe ging jouw toetsweek?

Digibordles

Start Ga staan als …-stellingen. Alle stellingen gaan over de studiehouding van de leerlingen, tijdens de toetsweek. Kern De leerlingen volgen het stappenplan reflecteren met een klasgenoot. Ze schrijven op wat goed en fout ging.

Week van het geld: jouw geld de baas!

Digibordles

Goed omgaan met geld; het is lastiger dan je denkt. Dure aankopen, leuke uitjes, nabetalingen … Lukt het jouw leerlingen om goede keuzes te maken met hun geld? Kortom: zijn zij hun geld de baas?

Week tegen racisme: wat zijn jouw onderhuidse voorkeuren?

Digibordles

Iedereen heeft wel onderhuidse voorkeuren. Hoe zorg je ervoor dat je hier niet naar handelt? Je bespreekt het in deze les!

Wij-zij-denken: in de Tweede Wereldoorlog en nu

Digibordles

In de Tweede Wereldoorlog bestond er nog geen sociale media. Mensen gebruikten toen andere manieren om anderen over te halen of zwart te maken. Wanneer wordt dat gevaarlijk? Gebeurt dat nu nog steeds? Kom erachter

[tumult_advanced_search]