Het einde van het jaar nadert. Het wordt dus weer eens tijd om na te gaan denken over goede voornemens! Het bedenken van goede voornemens vind ik iets gezelligs hebben: nadenken over het afgelopen jaar en vooruitkijken op het nieuwe jaar. Tijd om even stil te staan en te reflecteren! Of je de voornemens serieus neemt of niet maakt niet zoveel uit. Het is leuk om te doen en je leert elkaar ook beter kennen!

Voorbereiding

Laat de leerlingen eerst individueel nadenken over hun goede voornemens voor de rest van het schooljaar. Bekijk eventueel dit filmpje om ideeën op te doen voor goede voornemens:

  • Wat gaat er goed vanaf het begin van het schooljaar tot nu?
  • Wat ging niet zo goed?
  • Stel een voornemen op voor de rest van het schooljaar. Doe dat op de volgende manier:
  1. Wat wil je bereiken? Voorbeeld: Ik wil het huiswerk van wiskunde beter bijhouden.
  2. Hoe kom je daar? Wat heb je daarvoor nodig? Voorbeeld: Een goede planning, een fijne studieplek en genoeg motivatie.

Hoe je een goed voornemen opstelt is nog weer een andere vraag. Het is belangrijk om een duidelijk, haalbaar en meetbaar voornemen op te stellen. In de les ‘Hoe bereik je je doelen?’ uit SV 2e klas gaan we hier dieper op in. Ook het bereiken van je goede voornemen is belangrijk. Vaak mislukt het namelijk! Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de les ‘Hoe motiveer je jezelf?’ uit SV 1e klas.

Werkvormen om voornemens te bespreken

Werkvorm 1:

  • Maak als docent een klassenopstelling voor drie personen. Vraag drie leerlingen naar voren.
  • De leerlingen doen net alsof ze in de klas zitten en beelden uit wat hun voornemen is. Alles mag, behalve hun voornemen opnoemen.
  • De andere leerlingen raden de voornemens.
  • Bespreek hoe ze deze voornemens kunnen bereiken.

Werkvorm 2:

  • Maak ansichtkaarten of briefjes.
  • De leerlingen schrijven hun voornemens op deze kaarten en leveren deze bij jou in.
  • Pak de kaarten er na een paar maanden weer bij. Of stuur de kaarten naar de leerlingen op met de post. Is het gelukt om de voornemens vol te houden?
  • Bespreek waarom het voornemen wel of niet bereikt is.

Werkvorm 3:

  • Open een Padlet en vraag leerlingen om hun voornemen erin te zetten.
  • Bekijk samen de voornemens. Zijn er voornemens die overeen komen?
  • Kunnen klasgenoten elkaar helpen om de voornemens te bereiken of vol te houden? Maak duo’s en laat leerlingen tips uitwisselen.

Werkvorm 4:

  • Als je het anoniem wilt houden: laat de leerlingen hun voornemens in een doos doen.
  • Pak een voornemen uit de doos en lees het voornemen voor.
  • Bedenk met de hele klas minstens drie tips om dit voornemen te bereiken.
  • Ga zo door totdat je alle voornemens hebt gehad. Of behandel iedere week drie voornemens!

Leuke afsluiting van de les. Laat leerlingen hun goede voornemen ergens opschrijven. In het begin van hun agenda, op een poster die ze ophangen in de klas of in hun smartphone!

Print Friendly, PDF & Email