Het nieuwe kalenderjaar: een nieuw jaar, nieuwe kansen, zou je zeggen. Maar die koude wintermaanden moeten we wel nog even door. Kort gezegd: niet iedereen is fan van januari, februari en maart. Het uitgelezen moment dus, om met je leerlingen te werken aan positieve gedachten. Een bekende methode om de wereld om je heen op een positieve manier te bekijken is “Omdenken”. Dat is dus ook het thema van de eerste Tumult lesbrief van 2017, die we deze week versturen. In deze blog wat uitbreidingsideeën bij deze lesbrief.

Twee versies

Van de lesbrief zijn twee versies, een verkorte en de originele versie. De verkorte versie kun je inzetten als deel van een les, het neemt hooguit twintig minuten in beslag en focust je leerlingen wel even op de Omdenkmethode. Een leuk begin van het jaar dus! De originele versie, waar de verkorte versie een bewerking van is, komt uit ons nieuwe lesmateriaal over sociaal-emotionele vaardigheden. Hiermee kun je een heel lesuur/ mentoruur (50 min.) vullen. Je leerlingen betrekken het Omdenken op een eigen situatie en trainen zo de vaardigheid. Leuk om te doen én als klap op de vuurpijl (tja, Omdenken hè) geeft het een goed beeld van onze hele nieuwe vaardighedenlijn. Je vindt deze complete les na login bij Tumult Free. Geen account? Geen probleem, je kunt er gratis eentje aanmaken.

Stel je voor…

We zijn bij Tumult niet een enorme voorstander van de stel-je-vooropdrachten. We gaan liever uit van echte situaties van de leerling. Desondanks kan het in deze opdracht wel de opstap zijn naar het onder de knie krijgen van het Omdenken. Doe je de volledige lesbrief? Leid de kern dan in door eerst een paar voorbeeldsituaties klassikaal te bespreken en ‘om te denken’. Lukt dit de leerlingen goed? Ga dan door naar de eigen situaties, zoals beschreven in de kernopdracht. Je kunt natuurlijk ook een aantal lessen ná de Omdenkles wat stel-je-vooropdrachten in de groep gooien. Een goede manier om de vaardigheid te herhalen.

Oké, en nu praktisch…

Zoals bij veel methoden, heeft het geen zin om het Omdenken aan te leren als je niet weet wanneer je het moet toepassen. Bespreek dit daarom met de leerlingen. Laat ze bijvoorbeeld bijhouden op hoeveel momenten op een dag ze balen van iets. Of laat ze terugdenken aan hun ochtend: hoe vaak waren ze ergens niet blij mee? Geef een paar voorbeelden om ze op weg te helpen, want leerlingen zullen snel geneigd zijn om naar grote dingen te zoeken. Terwijl het ook in de kleine dingen zit! Bijvoorbeeld je fiets die ingebouwd was in de schuur of de jam die op was bij het ontbijt. Laat ze deze situaties Omdenken in groepjes of tweetallen en informeer een aantal weken lang naar situaties die ‘Omdenkwaardig’ waren om ze daar bewust van te maken. Eventueel ook een mooie ingang om aandacht te gaan besteden aan mindfulness, want dat sluit er nauw op aan. Daar hebben we ook al eens een leuke lesbrief over geschreven!

De vijftien Omdenkstrategieën

Op de website van de Omdenkbeweging vind je meer informatie over de verschillende technieken die je kunt inzetten bij het Omdenken. Deze zitten niet in de lessen, de lessen gaan uit van de basistechniek. Wil je meer aandacht besteden aan de methode, misschien voor een enkele leerling? Bestudeer dan deze strategieën en laat de leerlingen voorbeeldsituaties bedenken waarbij je deze strategie kunt inzetten. Overigens ook leuk om wat achtergrondinformatie te lezen over de methode.

Nieuwsgierig naar de rest van ons vernieuwde lesmateriaal?

Bekijk het lesmateriaal over sociaal-emotionele vaardigheden voor klas 1, niveau havo/vwo en vmbo-t/havo, vraag een gratis proefexemplaar van deze werkboeken aan, bekijk de proefles voor het vmbo-niveau of voor 2 havo/vwo of vmbo-t/havo (deze titels verschijnen volgend schooljaar!) of neem contact met ons op als je vragen hebt, we geven graag meer informatie!

Namens het hele Tumult Team, een heel gezond en gelukkig 2017 gewenst!

Beeld bovenin: Freepik

Print Friendly, PDF & Email