Uitbreiding lesbrief: Mindful in de klas!

Gepubliceerd op: 13 april 2016
Door: Veerle van Pinxteren

Mindfulness is een beetje een hype. Maar niet voor niks: het is een wetenschappelijk bewezen methode om stress, piekeren en angst te verminderen. Daarbij kan het zorgen voor betere concentratie. En met alle afleiding waarmee pubers te maken hebben, is dat het proberen waard zou ik zeggen! Daarom stuurt Tumult deze week de lesbrief Mindful in de klas! uit. In deze blog een aantal extra ideeën bij de lesbrief van deze week.

Mindfulnessoefening 1: Rozijn

Een bekende oefening uit de mindfulness is de rozijnoefening. Wat je doet, is met aandacht een rozijn bestuderen en vervolgens opeten. Leuk om in de klas te doen! Het werkt als volgt:

  • Geef elke leerling een rozijn.
  • Laat iedereen de ogen sluiten en alleen aandacht besteden aan hoe de rozijn voelt.
  • Laat hen daarna aandacht besteden aan hoe de rozijn ruikt.
  • Laat hen daarna de ogen openen en met hun ogen de kleur, structuur en vorm van de rozijn bestuderen.
  • Pas daarna mogen de leerlingen de rozijn in hun mond stoppen. Maar let op: niet meteen doorbijten! Eerst voelen hoe de rozijn in je mond ligt en voelt en daarna met aandacht opeten.

Mindfulnessoefening 2: Gele olifant

Een beetje flauw, maar wel leuk: geef leerlingen de opdracht om een minuut lang niet aan een gele olifant te denken. Wie lukt het? Waar dacht je allemaal aan tijdens die minuut?

Tijdens het bespreken kun je de link met mindfulness leggen: het gaat erom dat je alle gedachten die er zijn bestudeert en er laat zijn. Niet dat je probeert aan bepaalde dingen niet te denken: dat werkt toch niet!

Mindfulnessoefening 3: Drie minuten ademruimte

Een makkelijke en snelle oefening die je eenvoudig in je dagritme kunt meenemen: drie minuten ademruimte. Je kunt de oefening doen met deze audio-opnameMaar na een beetje oefening, kun je ‘m ook prima zonder audio doen.

Mindfulnessoefening 4: Dagelijkse taak

Dit is een praktische oefening die misschien de sceptische leerlingen ook aanspreekt. Laat leerlingen een taak of handeling bedenken die ze elke dag uitvoeren. Bijvoorbeeld: tandenpoetsen, afwassen, haren kammen, … Iets wat maar een paar minuten duurt. Geef als (huiswerk)opdracht mee om deze taak gedurende een week met aandacht uit te voeren. Bespreek na hoe dat ging.

Meer weten over mindfulness in de les? Of ben je benieuwd naar het effect van stress op het brein tijdens het leren? Ontdek het op onze blog.

En heb je nog leuke ideeën voor werkvormen? Laat dan een reactie achter!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search