Hartstikke lastig om na te denken over je vervolgopleiding als je net op de middelbare school zit. Wil je leerlingen op weg helpen? De nieuwsbrief van deze week staat in het teken van LOB. Met de lesbrief Wat zijn jouw hoogtepunten? uit de nieuwsbrief kun je leerlingen laten reflecteren op wat ze al hebben meegemaakt. Aan de hand van zulke opdrachten en bijbehorende begeleiding kun je leerlingen betekenis laten geven aan hun ervaringen, zodat ze beter kunnen kiezen. In deze blog geef ik je ideeën om deze LOB-les mee uit te breiden.

Hoogtepunten

Begin de les met een filmpje over hoogtepunten. Je kunt een filmpje kiezen uit de lijst in Mijn Tumult. Open daarvoor de lesbrief in Mijn Tumult. Of laat leerlingen in groepjes een ander filmpje bekijken dat je hebt uitgekozen. Bespreek klassikaal of in groepjes de volgende vragen:

  • Wat zijn hoogtepunten?
  • Zijn hoogtepunten altijd positief? Leg je antwoord uit.
  • Zijn hoogtepunten voor iedereen hetzelfde? Welke hoogtepunten zie je in het filmpje? Hebben jullie allemaal dezelfde hoogtepunten gezien of zijn er verschillen? Zo ja, zoek uit hoe dat komt.

Tijdens de nabespreking kun je uitleggen dat belangrijke momenten in iemand leven niet per se alleen positieve ervaringen hoeven te zijn, maar ook andere ervaringen die indruk hebben gemaakt op het leven van de leerling.

Een digitale tijdlijn van je leven

De leerlingen kunnen hun levensloop op het werkblad invullen, maar dit kan natuurlijk ook digitaal. Ook leuk om daarna toe te voegen aan het portfolio! Een digitale tijdlijn kun je maken met de tool TimelineJS. Ken je de tool nog niet? Bekijk hoe deze werkt en hoe je hem verder kunt gebruiken in dit leerpad van Edutrainers.

Mijn hoogtepunten volgens sociale media

Waarschijnlijk hebben al je leerlingen een account op social media. Laat ze hun accounts eens doorscrollen op zoek naar hun hoogtepunten. Dit kunnen ze ook doen met de fotogallerij op hun telefoon. Welke foto’s markeren belangrijke momenten van de afgelopen jaren?

Mijn trotsmomenten

Laat leerlingen als afsluiting van de les hun belangrijkst hoogtepunt met elkaar delen, zodat ze van elkaar kunnen leren. Dit kun je doen door leerlingen een voor een op te laten staan en in een zin kort te laten vertellen wat hun meest trotse moment was. Je kunt leerlingen dit ook in groepjes laten uitwisselen. Of laat leerlingen een foto of beschrijving van hun meest trotse moment met jou delen. Jij zet ze dan allemaal achter elkaar en zo krijg je een presentatie van trotsmomenten van de hele klas. Leuk om met zijn allen te bekijken en zo weer wat over en van elkaar te leren.

Deze les komt uit onze nieuwe titel Tumult in de brugklas – LOB dossier 1 vmbo/havo/vwo. Hiermee leren leerlingen al na te denken over wat bij ze past. Want zoals Marinka Kuijpers al zei in dit interview, moeten leerlingen bij het loopbaanleren ervaringen opdoen, daarop reflecteren en zo een volgende stap kunnen nemen. Meer van ons lesmateriaal voor LOB bekijken? Dan kan hier.

Print Friendly, PDF & Email