Loopbaanbegeleiding is hot! Zo trekt het kabinet miljoenen euro’s extra per jaar uit voor loopbaanbegeleiding. Scholieren zijn namelijk niet tevreden over de begeleiding die ze krijgen bij hun studiekeuze, zo schreef de NOS. Tijd dus om aandacht te besteden aan LOB op jouw school. Hoe? Nou bijvoorbeeld met ons vernieuwde LOB materiaal! De lesbrief van deze week is een les uit ons nieuwe LOB-lesmateriaal. In deze blog geef ik je wat informatie over ons LOB-lesmateriaal en uitbreidingsideeën voor deze lesbrief.

Vernieuwd LOB-lesmateriaal

Ons LOB-lesmateriaal is gebaseerd op de vijf LOB competenties. De les uit de lesbrief gaat over de eerste competentie, namelijk de kwaliteitenreflectie. Na deze les kunnen leerlingen hun eigen kwaliteiten én die van anderen benoemen. Het is altijd leuk om te horen waar je goed in bent. Zo is deze les niet alleen leerzaam, maar ook gewoon erg leuk om te doen met je leerlingen! Wil je meer informatie over ons LOB materiaal? In deze blog lees je er alles over.

 Uitbreidingsideeën van de lesbrief

  1. Startopdracht – In de les bedenken leerlingen waar ze goed in zijn. Dit is best lastig! Start daarom eens zelf met het benoemen waar jij goed in bent. Zo geef je het goede voorbeeld en leren de leerlingen je een beetje beter kennen. Kies bijvoorbeeld drie kwaliteitenkaartjes uit en geef hier voorbeelden bij.
  2. Kernopdracht – In de kernopdracht spelen de leerlingen het kwaliteitenspel in groepjes van vier. Check of je klas elkaar goed kent! Laat de leerlingen hun boek bij jou inleveren. Pak dan een willekeurig boek van de stapel en lees de kwaliteiten voor. Kan de klas raden wie dit is? Wil je dit digitaal doen? Maak dan een Padlet waar de leerlingen anoniem drie kwaliteiten in zetten. Kies iemand uit en laat de klas raden wie het is.
  3. Afsluitingsopdracht – In de afsluitingsopdracht bespreek je met de klas waarom het handig is om bepaalde kwaliteiten te hebben. Heb je het idee dat je leerlingen snappen wat kwaliteiten zijn? Bespreek dan ook wat valkuilen zijn. Kijk bijvoorbeeld het filmpje Mijn kwaliteiten en bespreek na:
    1. Wat zijn valkuilen?
    2. Waarom is het goed om ook te weten wat je valkuilen zijn?
  4. Thuisopdracht – Vrienden en leraren zien vaak andere kwaliteiten dan bijvoorbeeld ouders/opvoeders. Daarom is het ook heel leuk en leerzaam voor leerlingen om het met hun ouders/opvoeders te hebben over waar ze goed in zijn. Dit kun je doen met de thuisopdracht uit het LOB dossier. Bespreek dit weer na in de les. Noemde je leerlingen veel dezelfde kwaliteiten als hun ouders/opvoeders? Noemden de ouders/opvoeders van je leerlingen juist andere kwaliteiten dan klasgenoten? Hoe kan dat?

 Nieuwsgierig naar ons LOB lesmateriaal?

Bekijk het lesmateriaal voor LOB of neem contact met ons op als je vragen hebt. Je kunt ook een gratis proefexemplaar aanvragen. Heb je nog andere lesideeën over kwaliteiten? Wij zijn benieuwd!

Print Friendly, PDF & Email