Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen – Hoe neem je het initiatief?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken of ze initiatiefnemers of afwachters zijn en oefenen met beide rollen in een groepsopdracht.

Zelfvertrouwen – Hoe vertrouw je op jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun eigen kwaliteiten, leren wanneer deze kwaliteiten van pas komen en oefenen met het vragen van hulp aan anderen.

Zelfvertrouwen – Plusopdracht: Complimenten geven

Werkboekles

Leerlingen geven elkaar persoonlijke complimenten om elkaars zelfvertrouwen te versterken.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Waar ben jij goed in?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders/opvoeders waar zij en de ander goed of minder goed in zijn.

Zelfvertrouwen – Meesterproef: Neem het initiatief!

Werkboekles

Leerlingen laten in een rollenspel zien hoe je initiatief neemt en je zelfverzekerd opstelt.

Zelfvertrouwen – Waar ben jij trots op?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken waar ze trots op zijn en maken een creatieve pronkpagina om hun kwaliteiten te vieren.

Zelfvertrouwen – Hoe kom jij voor jezelf op?

Werkboekles

Leerlingen oefenen hoe ze stevig kunnen staan en op een zelfverzekerde manier voor zichzelf kunnen opkomen in lastige situaties.

Zelfvertrouwen – Hoe blijf je rustig?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken en ervaren verschillende manieren om met onrustige gedachten om te gaan.

Zelfvertrouwen – Plusopdracht: Tips tegen onzekerheid

Werkboekles

Leerlingen geven elkaar anoniem tips over onzekerheden en koppelen deze aan manieren om rustig te worden.

Inleiding – Wat is natuur en wat is cultuur?

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met de begrippen cultuur en kunst, onderzoeken hun eigen creativiteit en ontdekken dat ze zelf ook ‘kunstenaars’ zijn.

Vertel een verhaal – Hoe breng je een verhaal tot leven met beeld, geluid en spel?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat verhalen overal zijn en leren op verschillende creatieve manieren hun eigen verhaal te vertellen.

Mondeling presenteren – thuisopdracht: Oefenen met ouders

Werkboekles

Leerlingen oefenen hun presentatie thuis en vragen feedback aan ouders of opvoeders.

Mondeling presenteren – Hoe bereid je een presentatie voor?

Werkboekles

Leerlingen leren stap voor stap hoe ze een presentatie voorbereiden, opbouwen en ondersteunen met hulpmiddelen.

Mondeling presenteren – Hoe houd je een presentatie?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het geven van een presentatie en leren hoe ze feedback geven en ontvangen.

Presenteren – Plusopdracht: Filmpje maken

Werkboekles

Leerlingen maken een kort filmpje van 30 seconden waarin ze de basistips voor houding en stemgebruik toepassen.

Presenteren – Thuisopdracht: Oefenen voor publiek

Werkboekles

Leerlingen oefenen een presentatie thuis voor hun ouders of iemand anders uit hun omgeving en vragen feedback.

Presenteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.

Presenteren – Scans

Werkboekles

Leerlingen voeren zelfscans uit om hun presentatievaardigheden op het gebied van houding en stem te evalueren.

Presenteren – Hoe is je houding bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat een goede en slechte presentatiehouding is door houdingen uit te proberen en er samen over te reflecteren.

Presenteren – Hoe gebruik je je stem bij het presenteren?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met volume en tempo om hun stem duidelijk, rustig en verstaanbaar in te zetten tijdens een presentatie.
[tumult_advanced_search]