Zelfinzicht

Zelfinzicht

Plannen – thuisopdracht: Maak samen met je ouder een planning voor de middag

Werkboekles

Leerlingen plannen samen met een ouder of opvoeder hun middag en reflecteren daarna op wat goed ging en wat beter kan.

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.

Leerstrategieën – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende manieren om woordjes te leren en onderzoeken welke methode voor hen het meest effectief is.

Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat hen wel en niet motiveert en leren hoe ze zichzelf kunnen stimuleren met beloningen en slimme motivatietips.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Check je studieplek

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen leeromgeving en beoordelen hoe geschikt deze is voor geconcentreerd werken.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Wie kan jou helpen?

Werkboekles

Leerlingen brengen in kaart bij welke schooltaken ze hulp kunnen gebruiken en wie in hun omgeving hen daarbij zou kunnen ondersteunen.

Plannen | Scan – Hoe goed kun jij plannen?

Werkboekles

Met deze scan onderzoeken leerlingen hoe goed ze zijn in plannen, op tijd komen en schoolspullen meenemen.

Leren – Hoe let je op in de les?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het verschil tussen een goede en slechte luisterhouding en ontdekken hoe zij zelf het beste kunnen opletten in de les.

Leren – Scan

Werkboekles

Deze scan helpt leerlingen in kaart te brengen hoe ze leren, opletten in de les en hun werkplek inrichten.

Leren – Thuisopdracht: Jouw werkplek

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waar en hoe ze meestal huiswerk maken, en denken na over verbeterpunten.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken – digitaal of op papier?

Werkboekles

In deze opdracht ontdek je of je beter aantekeningen maakt op je laptop/tablet of met pen en papier.

Plannen- keuzeopdracht: Kies jouw planner

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke planner het beste bij hen past door verschillende soorten planners uit te proberen en te vergelijken.

Leerstrategieën – Kernopdracht: Welke leerstrategieën gebruik jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen leerstrategieën en passen deze aan voor een aankomende toets.

Leerstrategieën – Infographicbespreking: Slimmer leren? Zo doe je dat

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de werking van het geheugen en leren waarom bepaalde leerstrategieën níét effectief zijn.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Verbeelden en groeperen

Werkboekles

Leerlingen leren informatie beter te onthouden door gebruik te maken van de technieken verbeelden en groeperen.

Plannen – Keuzeopdracht B: Schat jouw tijd goed in

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoeveel tijd ze echt besteden aan taken en vergelijken dit met hun eigen inschatting.

Leerstrategieën – Hoe leer jij? (basisles 1)

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe zij leren, vergelijken hun aanpak met klasgenoten en maken een persoonlijk stappenplan om effectiever te leren.

Leerstrategieën – Hoe word je beter in leren? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen kiezen en testen een nieuwe leerstrategie en reflecteren op de effectiviteit ervan.

Presenteren – Scan: Hoe goed presenteer jij al?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren met een scan op hun presentatievaardigheden, zoals omgaan met zenuwen, stemgebruik, houding en publiek betrekken.

Geluk – Waar word jij gelukkig van?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat geluk voor hen betekent door een mindmap te maken en hun eigen gelukscijfer te reflecteren.

Geluk – Denk jezelf gelukkig

Werkboekles

Leerlingen leren hoe hun gedachten invloed hebben op hun gevoel en oefenen met het ombuigen van negatieve gedachten naar positieve.

Samen leven – Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Leerlingen denken na over welke houding zij prettig vinden in gesprekken en reflecteren op hun eigen houding tegenover anderen.

Samen leven – Jouw gebruiksaanwijzing

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun persoonlijke grenzen en beschrijven hoe zij willen dat anderen met hen omgaan.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun waarden en hoe zij deze zichtbaar maken in hun gedrag.
[tumult_advanced_search]