Studievaardigheden

Studievaardigheden

Lesgeven op een andere manier: Wat wil de leerling?

Blog

Jan van der Kolk is zorgcoördinator en geschiedenisleraar aan de St.-Jozefmavo in Vlaardingen. Hij maakt zich ernstig zorgen over de groeiende kloof tussen hoe docenten lesgeven en hoe jongeren van tegenwoordig leren. ‘Wij lopen achter

Reflecteren: hoe ging jouw toetsweek?

Digibordles

REFLECTEREN | Even stilstaan bij je toetsweek! Ontdek wat je hebt geleerd en hoe je de volgende keer (sterker) van start gaat.

Toetsweek: maak een ijzersterke planning!

Digibordles

TOETSWEEK | De toetsweek komt eraan. Hoog tijd om een planning te maken zodat je straks goed voorbereid bent. Maar hoe doe je dat?

Leerstrategieën & planning

Mentormodule

Deze module helpt mentoren bij het aanleren van effectieve leerstrategieën en planningsvaardigheden aan leerlingen. Mentoren krijgen inzicht in bewezen methoden zoals gespreid leren, actief ophalen van leerstof en tijdmanagementtechnieken, zodat ze hun leerlingen beter kunnen

Invulling mentorlessen en jaarplanning

Mentormodule

Het effectief plannen en invullen van mentorlessen is cruciaal om leerlingen te ondersteunen in hun sociale, emotionele en academische ontwikkeling. Een sterke mentorles bevat een combinatie van sociaal-emotionele vaardigheden, studievaardigheden en loopbaanoriëntatie (LOB). Daarnaast helpt

Werkblad weekplanning met tijdsmeting

Werkvorm

Met dit werkblad ontdekken leerlingen hoeveel tijd ze écht besteden aan hun geplande activiteiten.

Werkblad: wat neem jij mee naar school?

Werkvorm

In dit werkblad denken leerlingen na over wat ze dagelijks nodig hebben om goed voorbereid naar school te gaan.

Werkblad: plannen met ouders / opvoeders

Werkvorm

In dit werkblad maken leerlingen samen met hun ouder of opvoeder een overzicht van hun schooltaken en plannen die in.

Huiswerk maken en toetsen leren – hoe kun je als ouder helpen?

Artikel

Dit artikel geeft ouders praktische handvatten om hun kind te ondersteunen bij huiswerk en toetsvoorbereiding, zonder de regie over te nemen.

Overhoren – zo help je je kind op de juiste manier

Artikel

Deze tekst helpt ouders om hun kind gericht te overhoren, afhankelijk van het type leerstof: kennis, toepassing of inzicht. Van woordjes tot samenvattingsvragen en rekenregels.

Plannen – Hoe maak je een huiswerkplanning?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun middag efficiënt kunnen inplannen en prioriteiten stellen binnen hun huiswerkplanning.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak in deeltaken opdelen en slim verspreiden over meerdere dagen met herhaling.

Plannen in-de-vaklesopdracht – Hoe maak je een huiswerkplanning voor een toets?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze in overleg met een vakdocent een leerplanning maken voor een toets, door het werk op te splitsen in deeltaken.

Plannen – thuisopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun week in kaart door te kleuren wanneer ze slapen, naar school gaan, sporten, eten en tijd hebben voor huiswerk.

Plannen – plusopdracht: Weekplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken zelfstandig een weekplanning en passen die gedurende de week aan waar nodig.

Plannen – Klusopdracht: Tijdsinzicht met dagschema

Werkboekles

Leerlingen brengen hun weekindeling visueel in kaart om inzicht te krijgen in hun beschikbare tijd voor huiswerk.

Leerstrategieën – Hoe maak je aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze tijdens de les effectief aantekeningen kunnen maken door belangrijke informatie te herkennen en snel te noteren.

Leerstrategieën – Hoe begrijp je wat je leest?

Werkboekles

Leerlingen leren leesstrategieën waarmee ze sneller en beter een tekst begrijpen.

Leerstrategieën – Hoe maak je een schemasamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze met een kolommenschema een tekst overzichtelijk en effectief kunnen samenvatten.

Leerstrategieën – Hoe leer je woordjes?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende strategieën om woordjes te leren en ervaren welke voor hen het beste werkt door deze direct toe te passen en te testen.

Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe motivatie werkt en hoe ze zichzelf kunnen aanzetten tot leren met behulp van beloningen en praktische tips.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken de verschillende soorten toetsvragen en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan om beter voorbereid te zijn op toetsen.

Leerstrategieën – In-de-vak-lesopdracht: slim samenvatten en scherp Aantekenen

Werkboekles

Leerlingen oefenen in de vakles met het maken van kolommensamenvattingen en aantekeningen door middel van afwisselende en samenwerkende werkvormen.

Leerstrategieën”- klusopdracht: Aantekeningen maken bij een informatief filmpje

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze effectief aantekeningen kunnen maken bij een educatief filmpje met behulp van leerstrategieën.
[tumult_advanced_search]