Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Loopbaanoriëntatie
Loopbaanoriëntatie
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Waar sta je nu?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken wat op dit moment belangrijk voor hen is en leggen dit vast in een persoonlijke foto.
Thuisopdracht vervolgopleiding
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken samen met hun ouders of opvoeders een plan om te ontdekken welke vervolgopleiding bij hen past.
Inleiding – Hoe kies je wat je na het vmbo gaat doen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les denken leerlingen na over hun oriëntatie op een vervolgopleiding en maken ze een plan om hun keuze te onderbouwen.
Inleiding – waar sta je nu?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen staan stil bij hoe zij zich op dit moment voelen in hun keuzeproces voor een vervolgopleiding. Ze maken en bespreken een foto die iets over henzelf zegt en verbinden dit aan de vijf loopbaanvragen.
Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hun kwaliteiten en valkuilen, en onderzoeken hoe deze aansluiten bij mogelijke beroepsdomeinen.
Wie ben ik en wat kan ik? – Welke beroepscompetenties beheers jij?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken welke competenties belangrijk zijn in verschillende beroepen en in hoeverre zij die al beheersen. Ze vergelijken hun competenties met die van anderen en bespreken hoe ze zich hierin kunnen verbeteren.
Wat wil ik? – Wat zijn jouw dromen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les dromen leerlingen over hun toekomst en denken ze na over hoe hun leven eruit zou zien als ze hun droom bereiken. Ze verkennen hun ideale dag, maken een plan om hun droom
Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk in werk?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les onderzoeken leerlingen wat zij belangrijk vinden in werk en welk beroep daarbij past. Ze denken na over hun eigen voorkeuren en krijgen input van klasgenoten om hun oriëntatie te verbreden.
Wat voor werk past bij mij? – Uit welke domeinen kun je kiezen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen maken spelenderwijs kennis met de mbo-domeinen en ontdekken welk domein bij hun interesses past.
Wat voor werk past bij mij? – Hoe oriënteer je je op vervolgopleidingen?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen oriënteren zich op mbo-opleidingen door onderzoek te doen naar beroepen, kansen op werk en persoonlijke voorkeuren.
Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk creatief?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe ze hun netwerk en online bronnen creatief kunnen inzetten om informatie te vinden over opleidingen en beroepen.
Wie kan mij helpen? – Hoe help je anderen met jouw netwerk?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen leren hoe zij hun netwerk kunnen inzetten om klasgenoten te helpen bij hun loopbaanoriëntatie.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vervolgopleiding kies je?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
In deze les zetten leerlingen informatie over zichzelf en vervolgopleidingen op een rij om een passende keuze te maken.
Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe bereid je jouw intakegesprek voor?
Vmbo t
|
Jaar 3
,
Jaar 4
LOB
Werkboekles
Leerlingen oefenen hoe ze zich goed kunnen voorbereiden op een intakegesprek, inclusief het geven van een goede hand en het tonen van motivatie.
Zelfkennis – Hoe maak jij keuzes?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun keuzestijl(en) en ontdekken wat ze nodig hebben om goede keuzes te maken.
Jouw netwerk – Wat doen de mensen in jouw omgeving?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken welke beroepen en opleidingen mensen in hun omgeving hebben gevolgd.
Jouw netwerk – Wie kan waarmee helpen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen brengen hun eigen netwerk en dat van de klas in kaart en ontdekken wie hen waarmee kan helpen.
Jouw netwerk – Thuisopdracht: Interview iemand uit je netwerk
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen interviewen iemand uit hun netwerk om meer te leren over een interessant beroep of opleiding.
Jouw netwerk – Portfolio-opdracht: Beroepenavond organiseren
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
LOB
Werkboekles
Leerlingen organiseren gezamenlijk een beroepenavond met sprekers uit hun netwerk om meer te leren over verschillende beroepen.
Plannen – Hoe gebruik je een agenda?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een papieren of digitale agenda effectief kunnen gebruiken om hun schoolwerk te plannen.
Inleiding: Wat is LOB?
Vmbo bkg
,
Vmbo t
|
Jaar 1
LOB
Werkboekles
Leerlingen ontdekken wat LOB is, onderzoeken welke stappen zij zelf al hebben gezet in hun schoolkeuzeproces en verkennen hoe LOB op hun eigen school is ingericht.
Inleiding – Thuisopdracht: In gesprek over LOB
Vmbo bkg
,
Vmbo t
|
Jaar 1
LOB
Werkboekles
Leerlingen bespreken stellingen over LOB met hun ouders of opvoeders, zodat zij ook betrokken raken bij het loopbaanoriëntatieproces.
Inleiding: Hoe maak je keuzes voor jouw toekomst?
Vmbo t
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken in hoeverre ze al weten wat ze willen in de toekomst, maken kennis met de vijf loopbaanvragen en bedenken hoe deze hen helpen bij het maken van keuzes.
Inleiding: Waar sta je nu?
Vmbo t
|
Jaar 2
LOB
Werkboekles
Leerlingen benoemen elkaars positieve kenmerken, maken een mindmap over zichzelf en verwerken dit in een persoonlijke portfolio-pagina.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]