Ga naar de inhoud
Inloggen via Entree
Inloggen via Entree
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Plus Online
Werkboeken
Tumult in de Brugklas Compact
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
CKV
Hoe werkt Tumult?
Tumult op maat
Academy
Mijn trainingen
Mentoraataanpak (4 bouwstenen)
Mentor Pro trainingen
Inspiratie/verdiepende trainingen
Werken met Tumult
Onze trainers
Evenementen
Nationale Mentorendag
Projectdag ‘Zo doen we dat’
Ouderavond ‘Tieners & hersenpannen’
Over Tumult
Contact
Team
FAQ
Missie
Webshop
Thema's
Leerstrategieën
Leerstrategieën
Filters
Alle thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Leerstrategieën – Keuzeopdracht A: Maak je aantekeningen visueel
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe het combineren van beeld en tekst hen helpt om informatie beter te onthouden.
Leerstrategieën – Keuzeopdracht B: Zo krijg je lange teksten onder de knie
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met gespreid en actief leren van lange teksten met verschillende strategieën.
Leerstrategieën – Keuzeopdracht C: De juiste leerstrategie voor elk vak
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken vakspecifieke leerstrategieën via interviews of online onderzoek.
Leerstrategieën – Keuzeopdracht D: Een slimme aanpak tijdens de toets
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Werkboekles
Leerlingen analyseren moeilijke toetsvragen en passen effectieve toetsstrategieën toe.
Leerstrategieën – Kernopdracht: Welke leerstrategieën gebruik jij?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen onderzoeken hun eigen leerstrategieën en passen deze aan voor een aankomende toets.
Leerstrategieën – Infographicbespreking: Slimmer leren? Zo doe je dat
Havo
,
Vwo
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen verdiepen zich in de werking van het geheugen en leren waarom bepaalde leerstrategieën níét effectief zijn.
Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze duidelijke en gestructureerde aantekeningen maken tijdens een les met behulp van de uitlijnmethode.
Leerstrategieën – Hoe lees je sneller?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen meten hun leessnelheid en oefenen met technieken om sneller en efficiënter te lezen.
Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren hoe ze een tekst kunnen samenvatten door er zelf vragen over te stellen en die kort te beantwoorden.
Leerstrategieën – Hoe onthoud je alles wat je moet leren?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe het geheugen werkt en leren informatie onthouden met behulp van de geheugenpaleistechniek.
Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.
Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen reflecteren op hun huidige voorbereidingstechnieken en ontdekken hoe ze effectiever kunnen leren voor een toets.
Leerstrategieën – Klusopdracht: Verbeelden en groeperen
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen leren informatie beter te onthouden door gebruik te maken van de technieken verbeelden en groeperen.
Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken met de Cornellmethode
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen oefenen met het maken van aantekeningen volgens de Cornellmethode en vergelijken deze met de uitlijnmethode.
Leerstrategieën – Thuisopdracht: Doelen stellen met je ouder
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bespreken hun leerdoelen thuis met hun ouder of verzorger en ontdekken hoe zij daarin ondersteund kunnen worden.
Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Toetsvragen bedenken
Havo
,
Vwo
|
Jaar 2
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bedenken zelf toetsvragen bij een hoofdstuk, waardoor ze actief aan de slag gaan met de leerstof.
Leerstrategieën – Hoe leer jij? (basisles 1)
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen ontdekken hoe zij leren, vergelijken hun aanpak met klasgenoten en maken een persoonlijk stappenplan om effectiever te leren.
Leerstrategieën – Hoe word je beter in leren? (basisles 2)
Vmbo bkg
|
Jaar 3
,
Jaar 4
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen kiezen en testen een nieuwe leerstrategie en reflecteren op de effectiviteit ervan.
Leerstrategieën – Stappenplan: Zo leer je effectief
Stappenplan
Leerlingen leren in vijf concrete stappen hoe ze hun leerwerk effectief voorbereiden, uitvoeren en controleren.
Omgaan met informatie – Stappenplan informatie zoeken op internet
Stappenplan
Leerlingen leren in vijf stappen hoe ze een zoekvraag vertalen naar effectieve zoekwoorden en daarmee betrouwbare informatie vinden.
Presenteren – In-de-vakles-opdracht: Voorbereiden presentatie
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen bereiden een presentatie voor een vakles voor door samen een schema te maken en kernwoorden te gebruiken.
Presenteren – Stappenplan
Stappenplan
Leerlingen leren met een vijfstappenplan hoe ze een gestructureerde presentatie voorbereiden, oefenen en uitvoeren.
Schrijven – Scans
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen gebruiken scans om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij het beginnen met schrijven en het opbouwen van een tekst.
Schrijven – In-de-vakles-opdracht: Schrijfplan maken
Vmbo bkg
|
Jaar 1
Studievaardigheden
Werkboekles
Leerlingen maken een schrijfplan voor een tekst die ze moeten schrijven voor een vak.
Meer laden
Soort content
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Blogs
Digibordlessen
Stappenplannen
Werkboeklessen
Categorieën
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Studievaardigheden
Sociaal-emotionele vaardigheden
LOB
Burgerschap
Mentorvaardigheden
Organisatie mentoraat
Actuele thema's
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Pesten
Keuzes maken
Motivatie
Pedagogisch klimaat
Leerstrategieën
Samenwerken
Mediawijsheid
Toon alle thema's
Bekijk het volledige aanbod
Handleiding: werken met Tumult Plus
Alles over 'Week tegen pesten'
[tumult_advanced_search]