Leerstrategieën

Leerstrategieën

Leerstrategieën – Keuzeopdracht A: Maak je aantekeningen visueel

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe het combineren van beeld en tekst hen helpt om informatie beter te onthouden.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht B: Zo krijg je lange teksten onder de knie

Werkboekles

Leerlingen oefenen met gespreid en actief leren van lange teksten met verschillende strategieën.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht C: De juiste leerstrategie voor elk vak

Werkboekles

Leerlingen ontdekken vakspecifieke leerstrategieën via interviews of online onderzoek.

Leerstrategieën – Keuzeopdracht D: Een slimme aanpak tijdens de toets

Werkboekles

Leerlingen analyseren moeilijke toetsvragen en passen effectieve toetsstrategieën toe.

Leerstrategieën – Kernopdracht: Welke leerstrategieën gebruik jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen leerstrategieën en passen deze aan voor een aankomende toets.

Leerstrategieën – Infographicbespreking: Slimmer leren? Zo doe je dat

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de werking van het geheugen en leren waarom bepaalde leerstrategieën níét effectief zijn.

Leerstrategieën – Hoe maak je overzichtelijke aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze duidelijke en gestructureerde aantekeningen maken tijdens een les met behulp van de uitlijnmethode.

Leerstrategieën – Hoe lees je sneller?

Werkboekles

Leerlingen meten hun leessnelheid en oefenen met technieken om sneller en efficiënter te lezen.

Leerstrategieën – Hoe maak je een vragensamenvatting?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een tekst kunnen samenvatten door er zelf vragen over te stellen en die kort te beantwoorden.

Leerstrategieën – Hoe onthoud je alles wat je moet leren?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe het geheugen werkt en leren informatie onthouden met behulp van de geheugenpaleistechniek.

Leerstrategieën – Hoe bereik je je doelen?

Werkboekles

Leerlingen stellen een persoonlijk en haalbaar leerdoel en maken een plan om dit doel stap voor stap te bereiken.

Leerstrategieën – Hoe bereid je een toets voor?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun huidige voorbereidingstechnieken en ontdekken hoe ze effectiever kunnen leren voor een toets.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Verbeelden en groeperen

Werkboekles

Leerlingen leren informatie beter te onthouden door gebruik te maken van de technieken verbeelden en groeperen.

Leerstrategieën – Plusopdracht: Aantekeningen maken met de Cornellmethode

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het maken van aantekeningen volgens de Cornellmethode en vergelijken deze met de uitlijnmethode.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Doelen stellen met je ouder

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun leerdoelen thuis met hun ouder of verzorger en ontdekken hoe zij daarin ondersteund kunnen worden.

Leerstrategieën – In-de-vaklesopdracht: Toetsvragen bedenken

Werkboekles

Leerlingen bedenken zelf toetsvragen bij een hoofdstuk, waardoor ze actief aan de slag gaan met de leerstof.

Leerstrategieën – Hoe leer jij? (basisles 1)

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe zij leren, vergelijken hun aanpak met klasgenoten en maken een persoonlijk stappenplan om effectiever te leren.

Leerstrategieën – Hoe word je beter in leren? (basisles 2)

Werkboekles

Leerlingen kiezen en testen een nieuwe leerstrategie en reflecteren op de effectiviteit ervan.

Leerstrategieën – Stappenplan: Zo leer je effectief

Stappenplan

Leerlingen leren in vijf concrete stappen hoe ze hun leerwerk effectief voorbereiden, uitvoeren en controleren.
[tumult_advanced_search]