Filters

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies jij?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van keuzes maken en leren hoe ze bewuster en beter keuzes kunnen nemen.

Wie kan mij helpen? – Wie helpt je op weg?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wie in hun netwerk zit en hoe ze dit netwerk kunnen gebruiken om verder te komen.

Wat voor werk past bij mij? – Wat wil je later worden?

Werkboekles

Leerlingen verkennen welke beroepen en beroepskenmerken bij hen passen via een spel, opdrachten en een filmpje.

Wat wil ik? – Hoe ziet jouw droomtoekomst eruit?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden en verkennen hoe hun droomtoekomst eruit kan zien.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zijn jouw hoogtepunten?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun levensloop in beeld en staan stil bij gebeurtenissen waar ze trots op zijn.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun eigen normen en waarden, bespreken deze in groepjes en vertalen hun inzichten naar een persoonlijke boodschap.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken op interactieve wijze wat vriendschap voor hen betekent, via stellingen, groepsgesprekken, een filmpje en een creatieve opdracht.

Reflecteren – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren stap voor stap reflecteren op een situatie om inzicht te krijgen in hun handelen en verbeterpunten te formuleren.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Weg met negatieve gedachten

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun mindset en leren hoe een groeimindset helpt bij het omgaan met uitdagingen.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Reflecteer met een gekleurde hoed

Werkboekles

Leerlingen leren reflecteren vanuit verschillende perspectieven met behulp van de denkhoeden van De Bono.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Zo concentreer je je tijdens elke taak

Werkboekles

Leerlingen oefenen met verschillende concentratietechnieken en ontdekken welke bij hen het beste werken.

Studiehouding – Keuzeopdracht: Leer je drijfveren kennen

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun drijfveren en leren hoe deze hen kunnen motiveren bij het behalen van doelen.

Studiehouding – Kernopdracht: Wat is jouw studiehouding?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding door een week lang hun motivatie, concentratie, mindset en zelfreflectie bij te houden.

Studiehouding – Alles wat je moet weten voor een goede studiehouding

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun studiehouding en leren hoe motivatie en concentratie werken om effectiever te studeren.

Samenwerken – Wat is mijn rol in een groepje?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol ze in een groep kunnen vervullen en hoe hun talenten bijdragen aan samenwerking.

Samenwerken – Hoe maak je een taakverdeling?

Werkboekles

Leerlingen leren het belang van een taakverdeling en ervaren via een spel hoe dit helpt bij effectief samenwerken.

Samenwerken – In-de-vakles-opdracht: Taakverdeling maken

Werkboekles

Leerlingen maken voorafgaand aan een groepsopdracht een taakverdeling en reflecteren hier na afloop op.

Samenwerken – Thuisopdracht: Interview over samenwerking

Werkboekles

Leerlingen interviewen een ouder of verzorger over samenwerking en halen hier tips uit voor zichzelf.

Samenwerken – Plusopdracht: Met wie werk jij goed samen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken met wie ze goed kunnen samenwerken en hoe verschillende talenten elkaar kunnen aanvullen.

Samenwerken – Stappenplan

Stappenplan

Leerlingen leren in vier stappen hoe ze effectief kunnen samenwerken: taakverdeling maken, positief samenwerken, en reflecteren op het proces.

Samenwerken – Scans

Werkboekles

Leerlingen gebruiken een scan om inzicht te krijgen in hun vaardigheden bij taakverdeling en het inzetten van talenten in een groep.

Schrijven – Hoe bouw je een tekst op?

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst structureren door hun ideeën te verdelen over een inleiding, kern en slot.

Schrijven – Hoe begin je met schrijven?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de WhatsApp-techniek om te ervaren dat een eerste kladversie niet perfect hoeft te zijn, maar een startpunt vormt voor een goede tekst.

Schrijven – In-de-vakles-opdracht: Schrijfplan maken

Werkboekles

Leerlingen maken een schrijfplan voor een tekst die ze moeten schrijven voor een vak.
[tumult_advanced_search]