Communicatie

Communicatie

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe zij hun netwerk en dat van hun klasgenoten kunnen inzetten om loopbaanvragen te beantwoorden.

Wie kan mij helpen? – Thuisopdracht: Breng het netwerk van je ouders/opvoeders in kaart

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken het netwerk van hun ouders of opvoeders en ontdekken welke interessante beroepscontacten daar onderdeel van uitmaken.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de opbouw van profielen en maken keuzes voor profielvakken en keuzevakken.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met ouders of opvoeders en reflecteren op eventuele overeenkomsten en verschillen in mening.

Profielen – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze met een volwassene

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met een volwassene en vergelijken hun eigen mening met het advies dat zij krijgen.

Werk en beroep – Thuisopdracht: Interview iemand met een interessant beroep

Werkboekles

Leerlingen interviewen iemand met een beroep dat hen aanspreekt om meer inzicht te krijgen in het werk en de benodigde vaardigheden.

Ondernemerschap – Thuisopdracht: Bespreek je businessplan met een volwassene

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun businessplan met een volwassene en onderzoeken of het plan en ondernemerschap bij hen passen.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Inleiding – Kijkopdracht: Jochem Myjer

Werkboekles

Leerlingen bekijken een cabaretfragment van Jochem Myjer en oefenen met het geven van hun mening over een theatervoorstelling.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen maken op een speelse manier kennis met hun klasgenoten door middel van een fotospel en gesprekken.

Kennismaken – Welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken de schoolregels en stellen gezamenlijk nieuwe klassenafspraken op die voor iedereen zichtbaar worden vastgelegd.

Kennismaken – Thuisopdracht: Verwachtingen van het schooljaar

Werkboekles

Leerlingen bespreken samen met hun ouders of opvoeders hun verwachtingen van het komende schooljaar en vergelijken deze met hun eigen verwachtingen.

Kennismaken – Thuisopdracht: Test je ouders

Werkboekles

Leerlingen testen hoe goed hun ouders of opvoeders voorbereid zijn op het nieuwe schooljaar en bespreken de uitkomsten in de klas.

Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe ze het schooljaar goed kunnen beginnen en maken samen afspraken om er een topjaar van te maken.

Kennismaken – Hoe leer je je klasgenoten beter kennen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken via foto’s, eigenschappen en vragen hoe ze elkaar beter kunnen leren kennen.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen leren elkaars namen kennen door een actief balspel in de kring.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen leren elkaar beter kennen door een actief kennismakingsspel en een fotospel.

Schriftelijk presenteren – Waar moet je op letten als je een tekst schrijft?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun schrijfdoel en publiek bepalen en hier rekening mee houden bij het schrijven van een tekst.

Samenwerken – Hoe kom je samen tot een goed resultaat?

Werkboekles

Leerlingen ervaren het belang van samenwerking en ontdekken hoe rollen, taken en sfeer bijdragen aan een goed groepsresultaat.

Samenwerken – Wat is jouw rol in de groep?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke rol zij vaak innemen in een groep en hoe deze rol kan bijdragen aan samenwerking.

Samenwerken – klusopdracht: Rollen en taken verdelen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het verdelen van rollen en taken op basis van karaktereigenschappen.

Samenwerken – in-de-vakles-opdracht: Samenwerking toepassen

Werkboekles

Leerlingen passen hun samenwerkingsvaardigheden toe in een vaklesopdracht zonder al te veel sturing.

Samenwerken – thuisopdracht: Interview over samenwerken

Werkboekles

Leerlingen interviewen drie mensen uit hun omgeving over samenwerken en delen de beste tips klassikaal.
[tumult_advanced_search]