Oppeppers en ontspanners #5: korte spelletjes tijdens de les

Gepubliceerd op: 22 december 2015
Door: Veerle van Pinxteren

In deze blogserie geven we tips voor werkvormen die niet veel tijd kosten, maar wel wat ontspanning of energie geven op een lange schooldag. Na Een pakkende start van je les, Energizers om samen te doen, Concentratie en focus en Werkvormen voor beweging, vandaag een blog met ideeën voor korte spelletjes tijdens de les.

Voor al deze spelletjes heb je weinig tot geen extra materiaal nodig, ze zijn kort (+/- 5 minuten) en er zit een spelelement in, oftewel: er komt een winnaar uit!

Voetbalspel
Dit is een leuk spel als je een aantal goede vragen weet te stellen. Verdeel de klas in twee teams en teken een voetbalveld op het bord:

  • Een vierkant met aan elke kant een goal
  • Een middenstip (startpunt)
  • Twee middenlijnen: op elke helft één

Zet een magneet op de middenstip (dit is de voetbal). Bij elke vraag die je stelt kan een team dichterbij de goal van het andere team komen. Stel een vraag (bijvoorbeeld over het nieuws, feestdagen in de wereld of jouw vak) en geef de beurt aan een van de twee teams. Heeft het team het antwoord goed? Dan gaat de magneet een stap dichter naar de goal van het andere team. Nu is het andere team aan de beurt: als ze de vraag goed hebben, gaat de bal terug naar de middenlijn. Als een team scoort, verdient het een punt.

Oppeppers en ontspanners 5 spelletje

Jongens- en meisjesnamen of steden of landen
Prik een letter uit het werkboek of bepaal welke letter het wordt. Laat leerlingen vervolgens zoveel mogelijk namen of woorden met deze letter bedenken. Bepaal een thema:

  • Zoveel mogelijk jongens- en meisjesnamen met een letter.
  • Zoveel mogelijk namen van landen.
  • Zoveel mogelijk namen van steden.
  • Zoveel mogelijk woorden die met jouw vak te maken hebben.

Geef aan hoeveel tijd leerlingen hebben, bijvoorbeeld met een digitale stopwatch en start tegelijk. Degene die de meeste namen of woorden heeft na het afgesproken aantal minuten, heeft gewonnen, maar… alleen als alle namen en woorden ook goed zijn!

Geen ja, geen nee, geen uh
Knoop een gesprek aan met een paar leerlingen voor de klas. Ze mogen geen ja, nee of uh zeggen. Houd de tijd bij. Wie houdt dit het langste vol?

Galgje
Galgje is natuurlijk een gouwe ouwe. Bedenk een lang woord als je wilt dat het spel niet te lang duurt, bedenk een kort woord als je wat meer tijd hebt. Je kunt natuurlijk een willekeurig woord bedenken, maar leuker is nog om de leerlingen ook echt nieuwsgierig te maken naar het woord. Kondig bijvoorbeeld aan dat je een woord gekozen hebt dat volgens jou het beste deze klas omschrijft, of dat het de naam is van een land waarnaar je graag nog eens op vakantie wilt, of dat het woord te maken heeft met iets wat bijna niemand over jou weet.

Galgje oppeppers en ontspanners

Wat doe jij als je even vijf minuten iets anders wilt doen in de les? Welke spellen zijn bij jou in de les altijd een succes? Deel je ideeën met je collega’s door hieronder een reactie achter te laten.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search