Oppeppers en ontspanners #4: werkvormen om even te bewegen!

Gepubliceerd op: 2 december 2015
Door: Martina Nieuwenhuis

Af en toe even je benen strekken is fijn. Ik ken iemand (met kantoorbaan) die zweert bij Workpace. Elke zoveel minuten gaat je beeldscherm op zwart of krijg je een melding dat je bepaalde oefeningen moet doen. Zo blijf je niet uren achter elkaar in dezelfde houding zitten staren naar je scherm, maar geef je je lichaam ‘mini-breaks’. Dat is iets wat we ook in de klas kunnen inzetten: je leerlingen zitten anders ook maar lang stil, met de gevolgen voor lichaam én concentratie van dien. Even bewegen maakt je weer alert! In deze blog daarom wat ideeën om samen te bewegen. De werkvormen kosten geen hele les, dus je kunt ze tussendoor doen. Reken maar dat ze daarna weer bij de les zijn!

Aan de wandel…
De leerlingen lopen kriskras door het lokaal en kijken goed om zich heen. Ze doen dit in stilte. Op jouw teken staan ze stil en doen ze hun ogen dicht. Geef ze dan een opdracht over hun omgeving:

  • Wijs naar iemand met oorbellen.
  • Wijs naar iemand die een blauwe trui aan heeft.
  • Wijs naar de deur.

Zoef-Boink-Pow
Ga met elkaar in een kring staan. De docent begint met het maken van een beweging met geluid en geeft dit door aan iemand in de kring. Probeer dit steeds te versnellen. Dit zijn de mogelijke bewegingen:

  • Met een zoef-geluid en de handen plat op elkaar een zwaai doorgeven aan iemand die naast je staat in de kring.
  • Met een boink-geluid de Zoef in omgekeerde richting terugsturen.
  • Pow Pow. Met een schietgebaar de beurt doorsturen naar iemand aan de overkant van de kring, die de Zoef dan overneemt.

Bureauoefeningen
Een paar ideeën: laat de leerlingen opstaan en tien seconden hun armen omhoog strekken, alsof ze een appel proberen te pakken die nét iets te hoog hangt. Of geef ze de opdracht drie keer op hun stoel te gaan staan en er weer af te stappen. Een andere mogelijkheid is ze rechtop in hun stoel te laten zitten en hun benen recht voor zich uit strekken. Doe dat drie keer tien seconden. Er zijn natuurlijk nog veel meer korte oefeningen te bedenken. Google maar eens: bureau oefeningen.

Discussiëren met meer dan woorden
Voor deze opdracht is natuurlijk wel een discussieonderwerp nodig. Dit kunnen stellingen zijn over leerstof in de vakles of het mentoraat, zoals: “Hout mét een keurmerk is duurder dan zonder keurmerk. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je mét keurmerk koopt.” De discussie kun je onder andere op deze actieve manieren voeren:

  • Neem twee uiterste meningen en hang deze aan weerszijden van een touw of van het bord. Laat de leerlingen hun eigen mening op een Post-it schrijven en deze op de juiste plek tussen de twee uitersten inhangen.
  • Stille wand. Deze is vooral geschikt voor een discussie in een wat kleinere groep. Schrijf de stelling op. De leerlingen schrijven hun reacties op Post-its en plakken deze eronder. Willen ze op elkaar reageren? Ook dat gaat weer via een (nieuwe) Post-it.
  • Kies een kant. Geschikt als je meerdere stellingen hebt. De ene kant van het lokaal staat voor ‘eens’ met de stelling, de andere kant voor ‘oneens’. Noem de stellingen en laat de leerlingen naar de goede plek lopen.
  • Opstaan of zitten. Ook geschikt voor meerdere stellingen. Noem de stelling: de leerlingen die gaan staan zijn het eens, de leerlingen die blijven zitten oneens.

Een aantal ideeën, maar er zijn er nog veel meer! Check bijvoorbeeld de balansoefening in deze blog en de menselijke knoop en het overgooien van een bal in deze blog. Weet jij nog een werkvorm voor beweging in je les? Zet ‘m in een reactie hieronder!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search