Vwo

Vwo

Filters

Werk en beroep – Wat vind jij van de beroepen?

Werkboekles

Leerlingen lezen het gezamenlijk gemaakte beroepentijdschrift en analyseren welke beroepen hen aanspreken en waarom.

Werk en beroep – Welke beroepen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken een onbekend beroep en maken hierover een tijdschriftpagina voor een gezamenlijk klassentijdschrift.

Opleidingen – Portfolio-opdracht: Bezoek een open dag of opleidingenmarkt

Werkboekles

Leerlingen bezoeken een open dag of opleidingenmarkt om opleidingsmogelijkheden te verkennen en hun profielkeuze voor te bereiden.

Opleidingen – Thuisopdracht: Braindump over opleidingen

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene uit hun omgeving een braindump over opleidingen en eigenschappen die bij hen passen.

Opleidingen – De opleidingencarrousel: Wat spreekt je aan?

Werkboekles

Leerlingen bekijken elkaars PowerPoints in een opleidingencarrousel en onderzoeken welke opleidingen en eigenschappen het beste bij hen passen.

Opleidingen – Welke opleidingen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen zoeken in groepjes informatie over mbo-, hbo- en wo-opleidingen binnen hun interessegebied en presenteren deze in een gezamenlijke PowerPoint.

Profielen – Portfolio-opdracht: Voor- en nadelen van elk profiel

Werkboekles

Leerlingen zetten de persoonlijke voor- en nadelen van elk profiel op een rij en reflecteren hierop in hun portfolio.

Profielen – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze met een volwassene

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met een volwassene en vergelijken hun eigen mening met het advies dat zij krijgen.

Profielen – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke profielen en profielkeuzevakken er op hun school mogelijk zijn en bepalen welke informatie ze nog nodig hebben voor hun keuze.

LOB-taken – Compleet pakket: Oriëntatie op jezelf, beroepen en profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen voeren een reeks praktische en reflectieve LOB-taken uit om hun kwaliteiten, interesses, netwerk en profielkeuze te onderzoeken, te onderbouwen en te presenteren.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met ouders of opvoeders en reflecteren op eventuele overeenkomsten en verschillen in mening.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Welke vakken kies je?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de opbouw van profielen en maken keuzes voor profielvakken en keuzevakken.

Hoe bereik ik wat ik wil? – Hoe kies je een profiel?

Werkboekles

Leerlingen leren hun profielkeuze maken door twijfels te onderzoeken, beschikbare informatie te gebruiken en hun keuze te presenteren.

Wie kan mij helpen? – Thuisopdracht: Breng het netwerk van je ouders/opvoeders in kaart

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken het netwerk van hun ouders of opvoeders en ontdekken welke interessante beroepscontacten daar onderdeel van uitmaken.

Wie kan mij helpen? – Hoe gebruik je jouw netwerk?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe zij hun netwerk en dat van hun klasgenoten kunnen inzetten om loopbaanvragen te beantwoorden.

Wie kan mij helpen? – Hoe ziet jouw netwerk eruit?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat een netwerk is, brengen hun eigen netwerk in kaart en leren hoe zij het kunnen gebruiken bij hun loopbaanontwikkeling.

Wat voor werk past bij mij? – Thuisopdracht: Welke werkkenmerken passen bij jou?

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders welke werkkenmerken bij hen passen en ontdekken of zij interesse hebben in het werk van hun ouders of dat van een klasgenoot.

Wat voor werk past bij mij? – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in de verschillende profielen op hun school, koppelen deze aan kwaliteiten, interesses en beroepen, en presenteren hun bevindingen.

Wat voor werk past bij mij? – Wat voor beroepen zijn er allemaal?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke beroepen er zijn, welke kenmerken daarbij horen en welke beroepen bij henzelf en hun klasgenoten passen.

Wat wil ik? – Thuisopdracht: Wat zegt jouw speelgoed over je interesses?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken samen met hun ouders of opvoeders wat hun favoriete speelgoed van vroeger zegt over hun (beroeps)interesses.

Wat wil ik? – Wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij belangrijk vinden in hun loopbaan en bij het maken van keuzes, en leren dit onder woorden te brengen.

Wat wil ik? – Wat zijn jouw interesses?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hun persoonlijke interesses aan de hand van favoriete tv-programma’s, hun vrije tijdsbesteding en de profielwijzer.

Wie ben ik en wat kan ik? – Thuisopdracht: In gesprek over jouw kwaliteiten en talenten

Werkboekles

Leerlingen bespreken met hun ouders of opvoeders hun kwaliteiten en talenten en vullen op basis daarvan hun profielwijzer verder in.

Wie ben ik en wat kan ik? – Wat zeggen je beste vakken over jou?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke schoolvakken zij het leukst vinden, wat ze daarin goed kunnen en bij welke beroepen deze vakken passen.
[tumult_advanced_search]