Samen leven

Samen leven

Filters

Zelfvertrouwen – thuisopdracht: Terugblik & verdieping

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene een persoonlijke gebruiksaanwijzing voor hoe anderen met hun emoties kunnen omgaan.

Zelfvertrouwen – Welke emoties zijn er?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken basisemoties en variaties daarop, oefenen met het uitbeelden van emoties en leren hoe ze beter met emoties kunnen omgaan.

Zelfvertrouwen – Hoe kom je voor jezelf op?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken verschillende manieren om voor zichzelf op te komen en oefenen met assertief reageren in sociale situaties.

Zelfvertrouwen – Welke gedachtes geven jou zelfvertrouwen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat onzekerheid en zelfvertrouwen zijn en leren negatieve gedachtes om te buigen naar groeigedachtes.

Samen leven – Thuisopdracht: Het dilemma-spel

Werkboekles

Leerlingen bespreken samen met een volwassene uit hun omgeving verschillende dilemma’s die aansluiten bij het thema samen leven.

Samen leven – Hoe leef je je in een ander in?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het inleven in andermans gedachten, gevoelens en keuzes bij meningsverschillen en dilemma’s.

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken het verschil tussen normen en waarden en bespreken welke waarden zij belangrijk vinden in de klas.

Samen leven – Hoe kunnen we elkaar helpen?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken op welke manieren zij elkaar kunnen helpen met hun talenten, kennis en ervaring.

Samen leven – Wat is vriendschap?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat vriendschap voor hen en hun klasgenoten betekent.

Kennismaken – Thuisopdracht: gesprek over de brugklas

Werkboekles

Leerlingen praten met een volwassene over het begin van hun middelbareschooltijd.

Kennismaken – Welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom afspraken belangrijk zijn en maken samen klassenregels die bijdragen aan een fijne sfeer.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen maken op een speelse manier kennis met elkaar en ontdekken verrassende dingen over hun klasgenoten en docent.

Omgaan met conflicten – Thuisopdracht: Online pesten

Werkboekles

Leerlingen voeren een gesprek met een volwassene over online pesten en reflecteren op hun rol en verantwoordelijkheid hierin.

Omgaan met conflicten – Klopt alles wat je denkt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe snel je op basis van aannames of vooroordelen conclusies trekt — en waarom het belangrijk is om verder te vragen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met ruzie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen manier van ruziemaken en leren hoe ze conflicten constructiever kunnen oplossen.

Omgaan met conflicten – Hoe ga je om met pesten?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe pesten werkt, welke rol omstanders spelen en wat zij zelf kunnen doen om pesten te stoppen.

Communiceren – Thuisopdracht: luisteren, samenvatten en doorvragen

Werkboekles

Leerlingen oefenen met de LSD-methode in een gesprek met een volwassene om hun luistervaardigheden en wederzijds begrip te versterken.

Communiceren – Hoe voer je online gesprekken?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe snel misverstanden kunnen ontstaan bij online communicatie en hoe je die kunt voorkomen.

Communiceren – Wat zegt je lichaamstaal?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hoe lichaamstaal werkt en hoe het invloed heeft op de betekenis van wat je zegt.

Communiceren – Hoe voer je een goed gesprek?

Werkboekles

Leerlingen oefenen met actief luisteren, samenvatten en doorvragen met behulp van de LSD-methode.

Kennismaken – Thuisopdracht: Terug naar jouw brugklas

Werkboekles

Leerlingen gaan in gesprek met een volwassene over het begin van hun middelbareschooltijd.

Kennismaken – Welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken waarom afspraken belangrijk zijn en maken samen klassenregels die bijdragen aan een fijne sfeer.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

Leerlingen leren elkaar beter kennen via speelse kennismakingsopdrachten zoals bingo en een uniekenspel.

Zelfvertrouwen – Thuisopdracht: Gebruiksaanwijzing maken

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene een persoonlijke gebruiksaanwijzing over hoe zij omgaan met emoties.
[tumult_advanced_search]