Handige tools #20: kennis op peil houden met Drillster

Gepubliceerd op: 20 juli 2016
Door: Admin Tumult

Je kent het vast wel: vorige week heb je je leerlingen werkwoordspelling uitgelegd. Deze les wil je daar graag op doorgaan, maar de leerlingen weten niet waar je het over hebt. Ze zijn de regels alweer vergeten. Daar kan de tool Drillster een oplossing voor bieden!

Wat is Drillster?
Drillster is een tool die leerlingen zelfstandig kunnen gebruiken, maar die je ook als docent kunt gebruiken om je leerlingen te helpen bij het leren. Met deze tool kun je snel kennis opdoen én ervoor zorgen dat de kennis behouden blijft. Aan de hand van vragen die je moet beantwoorden en de feedback die je daarop krijgt, leer je de stof. De vragen die je fout beantwoordt komen vaker terug dan de vragen die je goed hebt. Daarnaast berekent Drillster wanneer je kennis is weggezakt en stuurt je een notificatie dat je de vragen moet herhalen. In dit filmpje zie je hoe Drillster werkt:

Iedereen kan een gratis account aanmaken om zelf Drills te maken van de lesstof. Je kunt ook in de Drill Store zoeken naar al bestaande Drills, die door andere mensen gemaakt zijn. Je kunt de leerlingen dus zelf een Drill laten maken, maar je kunt ook een Drill voor je leerlingen maken en die met ze delen.

Soorten vragen
Je kunt gebruik maken van meerdere vraagsoorten: open vragen, meerkeuzevragen, volgorde vragen, vragen met video, spraak of afbeeldingen. Daarnaast kun je als docent ook groepen aanmaken met leerlingen waarin je per leerling de beheersing van de lesstof kunt zien. Om groepen aan te maken, heb je een Premium account nodig.

Hoe kun je het gebruiken ter ondersteuning van je lessen?

  1. Blended learning

Laat de leerlingen als huiswerk een Drill maken over bijvoorbeeld werkwoordspelling. Zo leren de leerlingen thuis de lesstof en kun je tijdens de les dieper op de lesstof ingaan. Een soort flipping the classroom eigenlijk.

  1. Aanpassen les aan beheersing van de lesstof

Als je een groep met leerlingen aanmaakt en ze de opdracht geeft om een Drill te maken, kun je de beheersing van de lesstof van je leerlingen zien. Ze moeten bijvoorbeeld een Drill maken over de werkwoordspelling in tegenwoordige tijd en een Drill over de werkwoordspelling in verleden tijd. Je ziet dat bijna alle leerlingen de Drill over de verleden tijd slecht gemaakt hebben. Dan kun je ervoor kiezen om de volgende les meer aandacht te besteden aan de verleden tijd.

  1. Extra oefening

Sommige leerlingen vinden de lesstof nog lastig. Laat deze leerlingen een Drill maken over de lesstof. Zo kunnen deze leerlingen extra oefenen.

  1. Zorgen dat de kennis niet wegzakt

In het onderwijs zijn vakken en de behandeling van onderwerpen vaak afgebakend. Maar wat gebeurt er als je lesstof niet herhaalt? Dan zakt die kennis weg. Je kunt dit voorkomen door bijvoorbeeld samen met de docenten van andere leerjaren Drills te maken die elkaar opvolgen. Zo kun je leerlingen Drills aanbieden om hun kennis bij te spijkeren (van vorige jaren) of juist te vergroten (in voorbereiding op de komende jaren).

  1. Gebruiken in je Tumultlessen? 

Gebruik de tool bijvoorbeeld bij de lessen leerstrategieën uit Tumult in de brugklas Studievaardigheden 1th/hv: les 4 Hoe leer je woordjes? of Tumult in de Tweede Studievaardigheden 2hv: les 4 Hoe onthoud je alles wat je moet leren?

Heb jij Drillster wel eens gebruikt in je lessen? En op wat voor manier? Laat het ons weten!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search