Burgerschap

Burgerschap

Liefde – Sexting: hoe houd je het leuk?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun eigen grenzen bij sexting en leren hoe je op een veilige en respectvolle manier omgaat met seksueel getinte berichten.

Liefde – Liefde in alle soorten en maten

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in seksuele diversiteit en leren zonder vooroordelen luisteren naar mensen uit de LHBTIQA+-gemeenschap.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke aspecten van hun identiteit ze zelf kunnen beïnvloeden en reflecteren op wie ze willen zijn.

Identiteit – Denken in hokjes

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat hokjesdenken is en welke gevolgen het heeft voor hoe we naar anderen en onszelf kijken.

Identiteit – Wie ben je online?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen online identiteit en reflecteren op hoe zij zichzelf online presenteren en hoe dat overkomt op anderen.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke verschillende versies er van henzelf bestaan en herkennen dat ook bij hun klasgenoten.

Geluk – Waar word jij gelukkig van?

Werkboekles

Leerlingen denken na over hun persoonlijke geluk en verkennen hoe hun behoeftes volgens Maslow’s piramide daaraan bijdragen.

Geluk – Denk jezelf gelukkig

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe gedachten invloed hebben op hun geluk en leren negatieve gedachten ombuigen naar helpende, constructieve gedachten.

Geluk – Hoe maak je een ander gelukkig?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij en anderen voor elkaar doen en bedenken een concrete actie om een ander (en zichzelf) gelukkiger te maken.

Geluk – Hoe gebruik je sociale media om gelukkiger te zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun socialemediagebruik en bedenken hoe zij het positiever kunnen inzetten voor hun eigen geluk.

Geluk – Plusopdracht: Mentale gezondheid (angst & depressie)

Werkboekles

Leerlingen leren wat angst en depressie zijn en wat je kunt doen als jijzelf of iemand anders hiermee te maken heeft.

Samen leven – Welke houding vind jij fijn?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken welke houding zij zelf prettig vinden in gesprekken en hoe hun eigen houding anderen beïnvloedt.

Samen leven – Jouw gebruiksaanwijzing

Werkboekles

Leerlingen leren hun persoonlijke grenzen herkennen, aangeven en respectvol communiceren naar anderen.

Samen leven – Hoe laat jij zien wat je belangrijk vindt?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken wat hun persoonlijke waarden zijn en onderzoeken of hun gedrag hiermee overeenkomt.

Samen leven – Omgaan met andere meningen

Werkboekles

Leerlingen leren onderscheid maken tussen praktische en ideologische meningsverschillen en oefenen met het zoeken naar overeenkomsten.

Samen leven – plusopdracht: Geweldloos communiceren

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun gevoelens en behoeftes op een respectvolle, duidelijke manier kunnen uiten met behulp van geweldloze communicatie.

Liefde – Wat vind je belangrijk in een relatie?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken hun eigen opvattingen over relaties en ontdekken wat zij en hun klasgenoten belangrijk vinden in een goede relatie.

Liefde – Is het oké voor allebei?

Werkboekles

Leerlingen leren hun eigen grenzen kennen en oefenen met het herkennen en respecteren van grenzen in relaties.

Liefde – Sexting: hoe houd je het leuk?

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun eigen grenzen rondom sexting en leren hoe je op een veilige manier met sexting omgaat.

Liefde – Liefde in alle soorten en maten

Werkboekles

Leerlingen verdiepen zich in seksuele diversiteit binnen de LHBTIQA+-gemeenschap en denken na over een inclusieve en veilige schoolomgeving.

Liefde – plusopdracht: Toestemming: zo simpel als thee

Werkboekles

Leerlingen denken na over het belang van wederzijdse toestemming en het herkennen van grenzen in intieme situaties.

Identiteit – Wie wil je zijn?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke elementen hun identiteit vormen en hoeveel invloed ze daar zelf op hebben.

Identiteit – De versies van jou

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe anderen hen zien en reflecteren op de verschillende versies van zichzelf in uiteenlopende situaties.

Kennismaken – Hoe start je het jaar goed als klas?

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun eigen start van het schooljaar en bedenken samen hoe ze als klas kunnen zorgen voor een positief en succesvol jaar.
[tumult_advanced_search]