Focus op vaardigheden #6: leren met emotie – hoe en waarom?

Gepubliceerd op: 1 mei 2018
Door: Florianne Sollie

Zouden feiten en emotie van elkaar gescheiden moeten zijn? Is woordjes leren saai? Als je het mij vraagt absoluut niet. Op mijn huiswerkinstituut is elke dag emotie voelbaar: er wordt soms gelachen, gebaald en gezucht, leerlingen verbazen zich over stof en veren op als er kwartjes vallen. Waarom laat ik dit gebeuren? En waarom moedig ik dit aan? Omdat emoties op verschillende manieren helpen bij het leren.

Stoffen in de hersenen

Ten eerste is het van belang dat een leerling zich goed voelt tijdens het leren. Wordt een leerling bijvoorbeeld gepest en ziet hij/zij anderen fluisteren en wijzen, dan komen er in de hersenen stoffen vrij die de vecht-of-vluchtmodus aanzetten. Hierdoor kunnen de hersenen minder goed informatie opnemen. Dit gebeurt bij emoties zoals angst, woede, frustratie en verdriet. Bij positieve emoties zoals vreugde of trots, gebeurt het tegenovergestelde: er komen stoffen vrij waardoor de hersenen informatie juist beter kunnen opnemen. Zie hierover ook dit artikel over breinleren.

Veilige omgeving

Een veilige en prettige leeromgeving is dus van groot belang. Zorg voor een prettige ruimte en een fijne sfeer. Ik laat leerlingen elkaar steunen, maak ze af en toe aan het lachen en geef ze complimenten. Daarmee wil ik hen het gevoel geven dat ze veilig zijn bij mij en bij elkaar, en dat ze trots op zichzelf mogen zijn. Als er negatieve emoties in de weg zitten, praten we daar eerst over voordat ze aan het werk gaan. De opluchting van eventjes praten of huilen kan de emotionele brandstof zijn om daarna op verder te leren.

Nooit meer vergeten

Emoties spelen ook nog een andere rol, namelijk bij het opslaan van informatie. Dingen die we met extreem veel emotie ervaren, vergeten we nooit meer. Je kunt daarbij denken aan een heftig verkeersongeluk, maar ook aan bijvoorbeeld een eerste zoen. Door alle emoties die je op zo’n moment ervaart, worden er in de hersenen enorm veel verbindingen aangelegd. Vervolgens vertel je anderen over de gebeurtenis of denk je er zelf steeds opnieuw aan. Iedere keer dat je dat doet, worden de verbindingen versterkt.

Leren met emotie

Nu is het natuurlijk niet nodig dat leerlingen in huilen uitbarsten als ze leren over de Holocaust, of dat ze bij het hoofdstuk over seksuele voorlichting continu de slappe lach hebben. Beide dingen mogen, en gebeuren soms ook, maar zijn niet per se nodig om iets te onthouden. Het helpt al om je bijvoorbeeld te verbazen over het feit dat wij in iedere cel twee meter DNA hebben zitten. Of om te denken: goh, wat is ‘la piscine’ een mooi woord. Ik moedig mijn leerlingen aan om iets voor zich te zien bij wat ze leren, en om er iets van te vinden en er dingen bij te voelen. Dit maakt het leren niet alleen effectiever, maar ook nog een stuk leuker.

Versterkend effect

Het werkt motiverend om jezelf op deze manier helemaal in de stof onder te dompelen, en niet onbelangrijk: de resultaten mogen er wezen! Ik heb al meerdere leerlingen laten overstappen van droge stampgewoonten naar deze meer emotionele manier van leren. Twee tot drie punten hoger op het volgende proefwerk is echt geen uitzondering! Maar dat is nog niet het einde van dit verhaal. Want hoe voelen leerlingen zich na het krijgen van zo’n goed cijfer? Juist, apetrots en hartstikke blij. En daardoor gaan ze met de juiste stoffen in hun hersenen aan het werk voor de volgende toets. Dubbel effect dus!

In mijn volgende blog vertel ik welke andere dingen schijnbaar niets met leren te maken hebben, maar wel enorm belangrijk zijn. Wil je voor die tijd meer weten over mijn werk? Kijk dan op www.flowhuiswerk.nl

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search