Uitbreiding lesbrief Waar ben jij trots op?

Gepubliceerd op: 10 april 2018
Door: Elin Sleebos

Het is soms best lastig om te bedenken waar je goed in bent. Vaak weten we heel goed waar we ontevreden over zijn, maar vergeten we wat we al wel goed kunnen. Benoemen waar je goed in bent, daar word je blij van en daarvan groeit ook je zelfvertrouwen! Hoe zorg je ervoor dat leerlingen bewust worden van hun talenten en kwaliteiten? In deze blog geef ik je wat ideeën om de lesbrief Waar ben jij trots op? uit te breiden.

Filmpje over trots zijn

Start met het filmpje als opwarmer van de les. Je kunt het filmpje vind in Tumult Free in Mijn Tumult. Maak met dit filmpje een bruggetje naar het thema van de les: zelfvertrouwen en trots zijn op wat je kunt.

Mijn kwaliteiten

In de les vertellen de leerlingen elkaar welke kwaliteiten ze bij elkaar vinden passen. Deze vragen kun je na de opdracht met de klas of per groepje bespreken:

  • Wie heeft drie keer dezelfde kwaliteit gekregen? Klopt dat volgens jou?
  • Wie heeft juist allemaal verschillende kwaliteiten gekregen? Wat zegt dat over diegene?
  • Kun je een voorbeeld geven bij de kwaliteiten die je gekregen hebt?
  • Ook leuk: laat leerlingen zelf kwaliteiten bedenken die nog niet in de les staan. Gebruik daarvoor het bijbehorende werkblad. Dit kun je vinden in Tumult Free in Mijn Tumult.

Mijn pronkpagina

In opdracht 2 van de les maken leerlingen een pronkpagina. Hierop staat waar ze trots op zijn. Neem tijdschriften, kranten, scharen en lijm mee voor leerlingen om plaatjes en teksten uit te knippen. Ook leuk is om je leerlingen gekleurde pennen en potloden te laten gebruiken! Tip: loop langs alle leerlingen en schrijf iets op hun pronkpagina.

Presenteren

Zet de komende weken elke les een paar leerlingen in het zonnetje door hun pronkpagina’s uit te lichten. Of geef de leerlingen de opdracht om in drie zinnen hun pronkpagina te omschrijven. Zo houd je de snelheid erin. Wil je dit uitbreiden? Laat leerlingen dan een filmpje maken over waar ze trots op zijn. Dat kan met een app op hun smartphone. Deze site geeft een aantal suggesties voor apps.

Elke dag iets positiefs!

Als extra opdracht om thuis te doen kun je leerlingen elke dag iets positiefs laten opschrijven en ook hun ouders/opvoeders vragen dit voor ze te doen. Bespreek de volgende les na: voelde je je beter nadat je elke dag iets positiefs had opgeschreven? Was het verrassend om te zien wat je ouders/opvoeders opschreven?

Powerpuff yourself

Vinden leerlingen het lastig om te bedenken waar ze trots op mogen zijn? Cartoon Network heeft een leuke quiz waarop leerlingen hun eigen powerpuff kunnen maken. Zo ontdekken ze hun geheime superkrachten!

Hoe zorg jij er nog meer dat je leerlingen trots worden en blijven op hun kwaliteiten? Laat het me weten via een reactie onder deze blog of via de mail: elinsleebos@tumultgroep.nl.

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Search