Ken je de Wet van Moore? De ‘wet’ is vernoemd naar Gordon Moore, één van de oprichters van chipfabrikant Intel, die in 1965 voorspelde dat elk jaar de capaciteit van een chip zou verdubbelen. Moore had gelijk want sinds 1965 is de rekensnelheid van chips (in bijvoorbeeld een computer) jaarlijks steeds verdubbeld en komen er onwaarschijnlijk veel digitale mogelijkheden beschikbaar. Deze continue digitale innovatie wordt door sommigen de Vierde Industriële Revolutie genoemd (na de revoluties door stoomkracht, elektriciteit en electronica). En de grote uitdaging voor iedereen, zowel individuen als organisaties en bedrijven is dan: hoe gaan we om met al die mogelijkheden?

Microsoft verdient goud geld met alle digitale innovaties en voor hen is het dus van groot belang dat die innovaties veel gebruikt worden. MS publiceerde een roadmap met vier pijlers voor de ‘digitale transformatie’. Voor Tumult, Edutrainers en Spons zijn deze pijlers handige handvatten voor onze eigen ontwikkeling. Maar ook voor scholen en leraren zitten er interessante elementen in. Daarom in deze blog de omschrijving van de vier pijlers als kapstok om de digitale transformatie in je organisatie de aanstaande jaren mee in te richten:

1. Inzicht in- en betrekken van gebruikers

Gebruikers (klanten, leerlingen, ouders, collega’s) hebben toegang tot een hele wereld aan informatie en hebben bovendien de mogelijkheid om zelf alle informatie te delen met de rest van de wereld. Zij controleren hun eigen ‘ervaringen’. En leerlingen, ouders en docenten maken daar ook gebruik van. Welke rol wil- en kun je als docent en als school spelen? Hoe zorg je ervoor dat je betekenisvolle en duurzame online en ‘fysieke’ relaties met gebruikers creëert? Belangrijk daarbij is om gebruikers centraal te stellen: zorg ervoor dat je weet wat je gebruikers doen en willen en bepaal wat je doet (mede) op basis van wat gebruikers van je willen en vinden: laat data je helpen, elke organisatie zal  een datagedreven organisatie worden.

2. Versterken van medewerkers

Maak het voor medewerkers mogelijk om optimaal gebruik te maken van alle digitale mogelijkheden: zorg ervoor dat iedereen voordelen ervaart en de skills heeft om de voordelen (op basis van ieders persoonlijke voorkeuren) ook daadwerkelijk te incasseren. Natuurlijk attendeert Microsoft hierbij de mogelijkheden die Office 365 biedt: bellen met Skype, bestanden delen in de OneDrive en gebruik maken van alle bekende MS software. Vaardige medewerkers zijn cruciaal: zorg ervoor dat iedereen ook echt vaardig is, zet medewerkers centraal en faciliteer samenwerking in teams. En net als bij de eerste pijler: ook hier is het monitoren van wat er gebeurt cruciaal, op basis van data bepaal je je plannen.

3. Optimaliseren van wat je doet

Overleggen, informeren, werkafspraken maken, administraties bijhouden: het zijn voorbeelden van basiswerkzaamheden die je door digitale transformatie kunt vergemakkelijken. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het in de praktijk natuurlijk niet: je moet precies analyseren hoe processen gaan en vervolgens bepalen hoe je dat kunt verbeteren. Een mooi concreet voorbeeld: een ouder belt naar de school en wil zijn/haar kind ziek melden. Door het belsysteem te verbinden aan het leerlingvolgsysteem kan de receptie ten eerste direct zien wie er belt (door nummerherkenning) en direct ook de achterliggende gegevens bekijken. Het verwerken van de melding in het leerlingvolgsysteem dat voor alle betrokkenen mobiel 24/7 beschikbaar is, zorgt ervoor dat iedereen altijd goed geïnformeerd is. En als je wilt: alle gesprekken kun je gewoon opnemen en op elk moment doorzoeken: een soort Google-zoeken door gesproken tekst! Het belang van een goed werkend en voor iedereen werkbare digitale leeromgeving is in dit verband een abc.

4. Blijf innoveren

Voor bedrijven is deze pijler de basis voor nieuwe producten die zorgen voor continue business: de kern van ondernemen. Microsoft zelf is goed voorbeeld door te veranderen van leverancier van besturingsprogramma’s in leverancier van cloudservice O365. En Nokia is ook een voorbeeld: van houtpulpmolen via rubberproducten naar telefoonleverancier. Door onvoldoende aan te haken bij (smartphone) ontwikkelingen misten ze boot en werden ze van wereldleider in technologie een veel minder geavanceerd bedrijf in netwerken. Het belangrijkste bij deze pijler is leergierigheid, verandergezindheid, resultaatgerichtheid en gebruik van data in combinatie met de andere drie pijlers. Wat betekent dit voor scholen en leraren? Veel scholen lijken nog vast te zitten in een klassiek onderwijsmodel met op zichzelf acceptabele resultaten. Maar het kan beter waardoor bijvoorbeeld leraren minder (over)belast raken en leerlingen meer gemotiveerd. Door gebruikers te betrekken (pijler 1 en bij scholen zijn dit leerlingen, ouders en leraren) en data te gebruiken om verbeteringen te monitoren zal het onderwijs verbeteren.

Handig zo’n overzicht van vier pijlers, maar zijn ze concreet genoeg? Heb je er als leraar of school iets aan? Ik ben benieuwd! Hier vind je het document van Microsoft en als je support nodig hebt bij je digitale transformatie: wij van Tumult, Edutrainers en Spons helpen je graag!

Print Friendly, PDF & Email