Verrassende vernieuwing

By | 2018-02-05T18:23:34+00:00 9 september 2013|Categories: Didactiek|Tags: , , , , , , |0 Comments

Iedere docent heeft ermee te maken: hoe weet je leerlingen te boeien? Hoe kan je leerlingen zo inspireren dat ze over de stof gaan nadenken, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven? 

Verrassende vernieuwing

Beeld: Stephen Poff

Tot nu toe heb ik het in mijn prille carrière als docent nog maar een paar keer meegemaakt: leerlingen zitten op het puntje van hun stoel en luisteren vol aandacht naar wat ik te vertellen hebt. Maar hoe krijg ik dat in hemelsnaam elke les voor elkaar?

Het is niet realistisch om te denken dat leerlingen elke les met volledige aandacht naar je luisteren. Daarvoor zien leerlingen een les te veel als een verplichting in plaats van een voorrecht, daarnaast is de stof voor leerlingen vaak niet relevant genoeg. Een verhaal met enthousiasme brengen doet al veel, maar is lang niet voldoende. Wat werkt dan wel?

Ieder mens leeft in een vast stramien: we staan op, smeren ons brood, ontbijten, gaan naar het werk, om zes uur eet je warm en tot slot leef je naar het weekend toe. Ons leven wordt een stuk leuker zodra er iets nieuws gebeurt. En dat is precies wat het huidige onderwijs nodig heeft: verrassend vernieuwend zijn!

In onze huidige maatschappij worden we continu geprikkeld door nieuwe ontwikkelingen. Of elke ontwikkeling een juiste is, valt te betwisten, maar we moeten het sowieso een kans geven. In mijn lessen probeer ik altijd gebruik te maken van vernieuwende elementen: Socrative, Lino, Twitter, Classdojo, Padlet en animatiefilmpjes maken zijn daarvan een paar voorbeelden. Onderwijs moet in mijn ogen innovatief zijn: het moet voorlopen en aansluiten bij de leefwereld van leerlingen. Dit laatste is nu nog ver te zoeken.

Over de komst van Prezi, een dynamische en overzichtelijke manier van presenteren, ben ik vanaf het begin zeer enthousiast. Ook met de komst van tablets en de bijbehorende apps is het voor docenten nog gemakkelijker gemaakt om vernieuwende lessen te geven. Er zijn talloze sites (zoals www.eduapp.nl) waarbij apps voor het onderwijs worden verzameld, beschreven en gecategoriseerd. Tot slot moet een nieuwe stroming zoals ‘Flipping the classroom’, waarbij leerlingen thuis instructievideo’s bekijken en in de les aan de slag gaan met oefeningen, worden omhelsd!

In de komende blogs zal ik dieper ingaan op vernieuwende elementen die simpel te gebruiken zijn in het onderwijs. Elke vernieuwing neemt veroudering met zich mee, daarom is het belangrijk vernieuwing als middel te zien, en niet als doel op zich. Vernieuwingen zoals Prezi, tablets en Flipping the classroom kunnen ervoor zorgen dat iedere leerling weer op het puntje van zijn stoel zit om relevante kennis tot zich te nemen. Laat het onderwijs weer sprankelen!

Print Friendly, PDF & Email
By | 2018-02-05T18:23:34+00:00 9 september 2013|Categories: Didactiek|Tags: , , , , , , |0 Comments

About the Author:

Arnoud Kuijpers
Mijn motto is: een dag niet genoten is een dag niet geleefd! Ik studeerde Nederlands aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde daarna mijn eerstegraads bevoegdheid. Ik sta met heel veel liefde voor de klas en probeer op een verfrissende andere manier les te geven op het Candea College in Duiven. Daarbij maak ik graag gebruik van de vele digitale mogelijkheden. Daarnaast schrijf ik blogs voor Tumult en verzorg ik lezingen en workshops op scholen. In mijn blogs probeer ik mijn liefde voor het vak te beschrijven en docenten te inspireren en motiveren om alles uit hun lessen te halen.

Leave A Comment