We zijn – laten we eerlijk wezen – gauw geneigd van alles zelf te organiseren: een voorleesmiddag hier, een knutselproject daar, en die kijkmiddag kan ook nog wel. Maar wat is er mooier dan je leerlingen te laten ontplooien door ze zélf iets te laten organiseren? Met de lesbrief Organiseer een activiteit! organiseren jouw leerlingen een leuke activiteit voor een lagere groep. Voor hen is het een leuke opdracht die ze verder helpt in hun planvaardigheden en voor de school levert het een hoop originele activiteiten op. In deze blog geef ik wat uitbreidingsideeën. 

Leukste activiteit ooit

De les fris starten? Laat leerlingen klassikaal delen welke van de activiteiten die ze met school favoriet zijn. Van de laatste schoolreis tot die ene projectweek: alles kan. Je kunt ze ook op volgorde laten staan op basis van hoe lang deze activiteit geleden is. Laat ze daarvoor in tweetallen overleggen wat hun favoriete activiteit is en wanneer dit was. Dit mogen ze steeds met één persoon per keer overleggen. Klaar? Laat ze hun plek in de volgorde zoeken en hun hun favoriete activiteit delen met de nieuwe persoon naast zich, net zo lang tot iedereen goed staat.

Ain’t nothing like the real thing

Het onderwijs kent commissies voor alles wat los en vast zit, ‘vacatures’ genoeg! Weleens gedacht aan leerlingen in de sinterklaascommissie? De leerlingen van groep acht kun je zeker betrekken. Waanzinnig leerzaam voor hen en handig voor het schoolteam. Die sportieve meiden? In de sportdagcommissie ermee! Let op: het moet wel goed begeleid worden, maar zo gauw je daar handigheid in hebt, levert het absoluut tijd en vooral heel veel energie op.

Activiteit voor nieuwe ouders

Op de middelbare school hebben de leerlingen een actieve rol op de open dagen, dus waarom niet in het primair onderwijs? Laat de leerlingen een mooie presentatie of rondleiding geven als activiteit voor ouders die zich oriënteren op basisscholen!

Leren plannen en organiseren

Een lesbrief als Organiseer een activiteit! vraagt natuurlijk om extra aandacht voor plannen en organiseren. Takenlijsten maken, werkverdelingen, taken in stukken hakken en prioriteren, inplannen – het hoort er allemaal bij. De lessen uit het hoofdstuk Plannen in Tumult op de basisschool lenen zich hier natuurlijk goed voor. Meer weten? Vraag een digitaal proefexemplaar aan!

Print Friendly, PDF & Email