Ruim driehonderd scholen werken met ons lesmateriaal voor vaardigheden. Met een groeiend aantal daarvan werken we nauw samen om ‘Tumult op maat’ te realiseren. De Onderwijsraad spoort aan het eigenaarschap te vergroten en de wens van scholen om ‘eigen’ lesmateriaal te gebruiken is niet nieuw; al sinds 2014 werken we samen met scholen als het Sterren College Haarlem om een LOB-leerlijn op maat te maken. We noemen zo’n samenwerking een ‘expeditie’. Die benaming gebruiken we ook bij Edutrainers. In dat geval is een expeditie een professionaliseringstraject met en voor docenten.
Hoe we zo’n samenwerking organiseren vertelde ik eerder in deze blog. Nu de scholen zijn gestart, wil ik ingaan op de cruciale en samenhangende aspecten van onze expedities. En daarbij hoort een kort verslag van de succesvolle expedities met de Scholengemeenschap Gerrit Rietveld en het Sterren College, die onlangs met hun op maak gemaakte Tumultmateriaal van start zijn gegaan.
Verschillende rollen komen samen
Een expeditie doe je samen en met iedereen! Daarbij zijn aan de ene kant voorlopers nodig: enthousiaste energieke ‘reizigers’ die van nature op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Aan de andere kant zijn er ‘achterblijvers’ nodig: kritische reflecteerders die het eerst maar eens moeten zien. Tussen de voorlopers en achterblijvers zitten nog allerlei andere types en elke rol heeft een belangrijke functie tijdens de expeditie. De kunst is om optimaal gebruik te maken van die verschillen en ieders kwaliteiten te benutten. Dat begint bij het benoemen van die kwaliteiten en ze als positief te duiden. Er is een speciale taak weggelegd voor leiders: blijf soms achter de groep aanlopen, kijk wat er gebeurt en volg.
De rol van Tumult
We zorgen samen voor een concreet product! Met ruim vijftien jaar ervaring in het produceren van divers lesmateriaal hebben we een bijna onuitputtelijke bron van lessen en werkvormen. Door diezelfde ervaring lopen onze productieprocessen gesmeerd. Elk stap, van idee naar vormgeving, tot eindredactie en drukken, is voor ons gesneden koek. Daarnaast hebben we inmiddels met mijn.tumult.nl een uitstekende digitale omgeving beschikbaar, waarmee het voor alle betrokkenen makkelijk is om content te maken en te delen.
In beweging komen en blijven is belangrijk en we horen van veel klanten dat onze energie aanstekelijk is. Door direct te communiceren, persoonlijk te zijn en door onszelf ‘plat’ te organiseren houden we snelheid. We streven ernaar samen met klanten steeds te bewegen door een combinatie van goede persoonlijke verhoudingen met ‘discipline’ bij samenwerken: altijd afspraken bijhouden en voortgang monitoren en steeds reflecteren op proces. En natuurlijk: plezier maken met elkaar en ervoor zorgen dat er altijd energie is om te willen en kunnen verbeteren.
Verbinden
Duurzaam ontwikkelen en verbinden met een ‘hoger doel’ geeft een expeditie (meer) betekenis. Het verhaal van de steenbikker en de kathedraal is bekend: het chagrijn van de ene bikker die simpelweg steen voor steen bikt, en de passie van de andere bikker die bezig is om een bijdrage te leveren aan het bouwen van de kathedraal. Die kathedraal verbindt, motiveert en geeft betekenis aan onze werkzaamheden. We realiseren ons dat onze dagelijkse taken belangrijk zijn en proberen daarnaast altijd dat hogere doel samen met de school te omschrijven en te verbeelden.
Alles hierboven is afhankelijk van mensen! Het organiseren van een expeditieteam is cruciaal voor het resultaat. We hebben daarbij drie stappen in het hoofd: to meet, to connect, to learn. Of anders gezegd: geen prestatie zonder relatie! We ontwikkelen werkvormen om hier handen en voeten aan te geven, zoals de scrummethodiek met korte ‘sta-sessies’ aan het scrumbord, gekoppeld aan online vastlegging. Bij de start van een expeditie besteden we expliciet aandacht aan de cultuur van de school en de ‘kleur’ van de teamleden.
Het resultaat
Tot slot het mooie van de start op twee van onze Expeditiescholen. Martina Nieuwenhuis, die beide expedities leidde, omschrijft het zo:
“Het is gaaf om te zien hoe een school als organisatie werkt. Op het Gerrit Rietveld hebben we samengewerkt met een werkgroep. Die werkgroep heeft alle lessen gekozen voor het programma op maat. Om dan te zien hoe enthousiast de rest van de docenten reageert, dát geeft energie. Ze hebben het zelf én samen gedaan. Het voelt voor de school als eigen, wat de betrokkenheid vergroot bij het werken met het lesmateriaal. Dat inspireert mij weer om dat gevoel van ‘eigen’ nog meer als doel te stellen in zulke Expeditietrajecten.
Op Het Sterren College komt daar nog iets bij: de waardering voor de voortrekker. Julia de Jong heeft het hele LOB-project opgezet, en docenten komen soms speciaal voor haar naar bijeenkomsten. Simpelweg omdat ze erkennen hoeveel werk zij erin heeft zitten. Daarbij begin het project zich daar intern uit te breiden: er zijn actiegroepen die vijf keer per jaar feedback geven, er zijn steeds meer docenten die eigen materiaal maken.”
Heb jij ideeën over expedities of wil jij er een op jouw school opstarten? Laat ons weten en plaats een reactie hieronder!