Zelfregulatie

Zelfregulatie

Leren – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe ze door middel van een concreet stappenplan hun doelen kunnen bereiken.

Plannen – Hoe maak je een huiswerkplanning?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze hun middag efficiënt kunnen inplannen en prioriteiten stellen binnen hun huiswerkplanning.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak in deeltaken opdelen en slim verspreiden over meerdere dagen met herhaling.

Plannen in-de-vaklesopdracht – Hoe maak je een huiswerkplanning voor een toets?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze in overleg met een vakdocent een leerplanning maken voor een toets, door het werk op te splitsen in deeltaken.

Plannen – thuisopdracht: Wanneer heb jij tijd voor huiswerk?

Werkboekles

Leerlingen brengen hun week in kaart door te kleuren wanneer ze slapen, naar school gaan, sporten, eten en tijd hebben voor huiswerk.

Plannen – plusopdracht: Weekplanning maken

Werkboekles

Leerlingen maken zelfstandig een weekplanning en passen die gedurende de week aan waar nodig.

Plannen – Klusopdracht: Tijdsinzicht met dagschema

Werkboekles

Leerlingen brengen hun weekindeling visueel in kaart om inzicht te krijgen in hun beschikbare tijd voor huiswerk.

Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken hoe motivatie werkt en hoe ze zichzelf kunnen aanzetten tot leren met behulp van beloningen en praktische tips.

Leerstrategieën – Welke toetsvragen zijn er?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken de verschillende soorten toetsvragen en leren hoe ze hiermee om kunnen gaan om beter voorbereid te zijn op toetsen.

Leerstrategieën – In-de-vak-lesopdracht: slim samenvatten en scherp Aantekenen

Werkboekles

Leerlingen oefenen in de vakles met het maken van kolommensamenvattingen en aantekeningen door middel van afwisselende en samenwerkende werkvormen.

Leerstrategieën”- klusopdracht: Aantekeningen maken bij een informatief filmpje

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze effectief aantekeningen kunnen maken bij een educatief filmpje met behulp van leerstrategieën.

Leerstrategieën – thuisopdracht: Wie kan jou helpen bij het leren?

Werkboekles

Leerlingen brengen in kaart bij welke onderdelen van het leren ze hulp kunnen gebruiken en wie in hun omgeving hen daarbij kan ondersteunen.

Plannen – Hoe gebruik je een agenda?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken het nut van een agenda en leren hoe ze deze effectief kunnen gebruiken om overzicht te houden en huiswerk te plannen.

Plannen – Hoe werk je met een takenlijst?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een effectieve takenlijst maken, prioriteiten stellen en reflecteren op hun aanpak.

Plannen – Hoe plan je een grote taak?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze een grote taak kunnen opdelen, verspreid plannen en rekening houden met herhaling.

Plannen – in-de-vaklesopdracht: Een planning maken voor een grote toets

Werkboekles

Leerlingen maken een concrete planning voor een grote toets door de leerstof op te delen in deeltaken en deze te verspreiden over meerdere dagen.

Plannen – plusopdracht: Maak een weekplanning met deeltaken

Werkboekles

Leerlingen dagen zichzelf uit door voor een hele week een takenlijst te maken, in te plannen én uit te voeren.

Plannen – thuisopdracht: Maak samen met je ouder een planning voor de middag

Werkboekles

Leerlingen plannen samen met een ouder of opvoeder hun middag en reflecteren daarna op wat goed ging en wat beter kan.

Leerstrategieën – Hoe maak je aantekeningen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze belangrijke informatie herkennen en deze beknopt en duidelijk kunnen opschrijven tijdens het luisteren of lezen.

Leerstrategieën – Hoe begrijp je wat je leest?

Werkboekles

Leerlingen leren een tekst beter begrijpen door deze in drie rondes te lezen, moeilijke woorden te verklaren en kernzinnen te herkennen.

Leerstrategieën – Hoe motiveer je jezelf?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat hen wel en niet motiveert en leren hoe ze zichzelf kunnen stimuleren met beloningen en slimme motivatietips.

Leerstrategieën – Klusopdracht: Aantekeningen maken bij een filmpje

Werkboekles

Leerlingen oefenen met het maken van korte, duidelijke aantekeningen door te kijken naar een filmpje op Schooltv en pauzeren wanneer nodig.

Leerstrategieën – Thuisopdracht: Wie kan jou helpen?

Werkboekles

Leerlingen brengen in kaart bij welke schooltaken ze hulp kunnen gebruiken en wie in hun omgeving hen daarbij zou kunnen ondersteunen.

Plannen – Wat neem je mee naar school?

Werkboekles

Leerlingen denken na over wat ze elke dag en per vak mee moeten nemen naar school om goed voorbereid te zijn.
[tumult_advanced_search]