Zelfkennis

Zelfkennis

Hoe bereik ik wat ik wil? – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met ouders of opvoeders en reflecteren op eventuele overeenkomsten en verschillen in mening.

Profielen – Uit welke profielen kun je kiezen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken welke profielen en profielkeuzevakken er op hun school mogelijk zijn en bepalen welke informatie ze nog nodig hebben voor hun keuze.

Profielen – Thuisopdracht: Bespreek je profielkeuze met een volwassene

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun profielkeuze met een volwassene en vergelijken hun eigen mening met het advies dat zij krijgen.

Profielen – Portfolio-opdracht: Voor- en nadelen van elk profiel

Werkboekles

Leerlingen zetten de persoonlijke voor- en nadelen van elk profiel op een rij en reflecteren hierop in hun portfolio.

Opleidingen – De opleidingencarrousel: Wat spreekt je aan?

Werkboekles

Leerlingen bekijken elkaars PowerPoints in een opleidingencarrousel en onderzoeken welke opleidingen en eigenschappen het beste bij hen passen.

Opleidingen – Thuisopdracht: Braindump over opleidingen

Werkboekles

Leerlingen maken samen met een volwassene uit hun omgeving een braindump over opleidingen en eigenschappen die bij hen passen.

Werk en beroep – Wat vind jij van de beroepen?

Werkboekles

Leerlingen lezen het gezamenlijk gemaakte beroepentijdschrift en analyseren welke beroepen hen aanspreken en waarom.

Werk en beroep – Thuisopdracht: Interview iemand met een interessant beroep

Werkboekles

Leerlingen interviewen iemand met een beroep dat hen aanspreekt om meer inzicht te krijgen in het werk en de benodigde vaardigheden.

Werk en beroep – Portfolio-opdracht: Mini-docu over een beroep

Werkboekles

Leerlingen maken een korte documentaire over een beroep dat hen interesseert en presenteren deze.

Ondernemerschap – Thuisopdracht: Bespreek je businessplan met een volwassene

Werkboekles

Leerlingen bespreken hun businessplan met een volwassene en onderzoeken of het plan en ondernemerschap bij hen passen.

Ondernemerschap – Portfolio-opdracht: Meelopen met een ondernemer

Werkboekles

Leerlingen lopen een dag(deel) mee met een ondernemer om inzicht te krijgen in het ondernemerschap.

Ondernemerschap – Wat kun je ondernemen?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat zij leuk vinden, goed kunnen en waar mensen mogelijk voor willen betalen om ondernemende ideeën te ontwikkelen.

Ondernemerschap – Jouw businessplan

Werkboekles

Leerlingen werken hun ondernemingsidee uit in een businessplan en pitchen dit om feedback te krijgen en hun plan aan te scherpen.

Hoe kom je er? – Hoe maak je SMART doelen?

Werkboekles

Leerlingen leren hoe ze persoonlijke doelen concreet en haalbaar kunnen maken met behulp van de SMART-methode.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Hoe kom je er? – Thuisopdracht: Maak een doel van een volwassene SMART

Werkboekles

Leerlingen helpen een volwassene uit hun omgeving om een doel SMART te formuleren, waardoor ze de methode nog beter leren toepassen.

Afronding portfolio: Terugblikken en vooruitkijken op je LOB-proces

Werkboekles

Leerlingen reflecteren op hun LOB-proces, kijken vooruit naar hun profielkeuze en benoemen wat ze hebben geleerd.

Inleiding – Wat is natuur en wat is cultuur?

Werkboekles

Leerlingen maken kennis met de begrippen cultuur en kunst, onderzoeken hun eigen creativiteit en ontdekken dat ze zelf ook ‘kunstenaars’ zijn.

Vertel een verhaal – Hoe breng je een verhaal tot leven met beeld, geluid en spel?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat verhalen overal zijn en leren op verschillende creatieve manieren hun eigen verhaal te vertellen.

Maak een compositie – Hoe geef je vorm aan beeld, geluid en beweging?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat compositie overal in hun leven voorkomt en leren zelf composities maken met beeld, muziek, vormen en beweging.

Zet iets in elkaar – Hoe zit kunst technisch in elkaar?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat techniek onmisbaar is in kunst en experimenteren met verschillende vormen van maken, bouwen, tekenen en performen.

Bepaal de waarde – Wat maakt kunst waardevol?

Werkboekles

Leerlingen onderzoeken wat waardevol is voor henzelf én waarom kunst soms miljoenen waard is, terwijl iets anders maar een paar euro kost.

Inleiding – Wat is kunst en cultuur?

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun eerste indrukken van kunst en cultuur en vormen hun eigen mening over wat kunst betekent.

Inleiding – Wat is kunst en cultuur voor jou?

Werkboekles

Leerlingen ontdekken dat kunst overal om hen heen te vinden is en maken een persoonlijk kunstlogboek waarin ze hun eigen ervaringen en activiteiten bijhouden.
[tumult_advanced_search]